Изберете страница

Начална училищна педагогика

Педагогически факултет

Теодора Ангелова Власева

Ст. преподавател

Кабинет: стая 414

Телефон: 032/261-723

Email: vlaseva@uni-plovdiv.bg, teodora.vlaseva@pfpu.bg

Кратка информация за научната и преподавателската дейност на Т. Власева, преподавател от катедра Начална училищна педагогика, на длъжност асистент.

Области на научни интереси

  • Ограмотяване. Формиране на начална и функционална грамотност
  • Методика на обучението  по български език и литература в началния етап на образование
  • Образователни технологии за формиране на читателя и литературно развитие на учениците
  • Развитие на критическото и творческото мислене чрез четене и писане

Лекционен  курс в бакалавърска  програма: Образователна технология за развитие на критическото мислене чрез четене и писане, Факултатив

Изведени дипломанти в периода 2010- 2017

  1. Илия Маринов Леков. Развитие на умения за четене с критично мислене в началния етап на образованието, 2012 / Фак. №: 0806411012 НУПЧЕ ОКС Бакалавър/
  2. Нина Иванова. Възможности за личностно ориентиране и проектиране на началното литературно обучение в  перспективата на читателя, 2012 /Фак.номер: О806411037 ,НУПЧЕ,ОКС Бакалавър/
  3. Аня Петкова Филадска Сравнителен анализ на учебниците по литература за трети и четвърти клас, 2012  /Специалност: Фак. № 0806411006, ОКС Бакалавър/
  4. Крадимира Гицова. Външното оценяване по български език и литература като фактор за повишаване постиженията на ученика в четенето с разбиране,  2014 /Фак.номер: №1006411025, НУПЧЕ, ОКС: Бакалавър/
  5. Анелия Колева, Стратегии за задаване на въпроси при стратегията за четене с разбиране ,  2014 /  НУПЧЕ, ОКС: Бакалавър/
  6. Иванка Георгиева   Лятното детско портфолио – технология за развитие на детското художествено възприятие, , 2014 /Специалност: Езиково и литературно развитие в предучилищна и начална училищна възраст ОКС МАГИСТЪР/

Участие в научни и образователни проекти в периода 2010- 2017

  • 2015-2017 „Алтернативи в образованието“, Фонд “Научни изследвания” – ПУ ”П.Хилендарски”;
  • 2015-2017 „Иновативни технологии за личностно развитие чрез художественотворчески дейности,“, Фонд “Научни изследвания”– ПУ ”П.Хилендарски” ;

2011 г. «Празници на словото в работилничките за творческо писане». Културно-образователен проект за работа с даровити деца. Фондация «Христо Ботев»

Монографии

  1. 2016. Власева Т. Литературнообразователни модели за приобщаване на ученика към литуратурата като изкуство на словото в българското начално училище. В: Н. Бояджиева и др. Иновативни технологии за личностно развитие чрез художественотворчески дейности. УИ „Паисий Хилендарски“, 2016, ISBN 978-619- 202-100- 9
  2. Власева,Т, Методика на обучението по четене с литературен характер. В/ Обучението по български език и литература в началното училище. Проблеми и перспективи/Танкова, Р. Т. Власева. Макрос – 2000,  П., 1997., ISBN 954-561-071-9

Учебници и учебни помагала за студенти

  1. Власева Т. Предизвикателствата на съвременния урок в началния етап на образование, В: Радев, П. и др. В: Педагогическата практика като контекст за развитие на професионалните и личностните компетентности на бъдещия педагог, Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, П., 2014 П., ISBN 978-954- 435-895-7

Учебници и учебни помагала за детската градина и средното училище

  1. – Власева, Т. Читанка за 2. клас/ Стойка Здравкова, Т. Власева и др. ИК Анубис, ISBN
  2. Власева, Т. Учебна тетрадка по четене за 2. клас, ИК Анубис, ISBN 9786192150495
  3. – Власева, Т. Книга за учителя по български език и литература за 1. Клас/ Здравкова Ст. Т. Власева и др., С.,  ИК Анубис,
  4. Власева, Т. Читанка за 1. клас/ Стойка Здравкова, Т. Власева и др. ИК Анубис, ISBN 9786192150518

2016.-   Власева, Т.  Буквар за 1. клас/ Стойка Здравкова, Т. Власева и др. ИК Анубис, ISBN 9786192150457

  1. – Власева, Т. Учебна тетрадка по четене за 1. клас/ Стойка Здравкова, Т. Власева, ИК Анубис, ISBN 9786192150495
  2. – Власева, Т. Книга за учителя по български език и литература за 1. Клас/ Здравкова Ст. Т. Власева и др., стр. 288, С.,  ИК Анубис, 2016, ISBN:978-619-215-030-3

2015.- Власева Т. Български език и литература. Четене с разбиране за 4. Клас/Ст. Здравкова, Т. Власева, 2015, Анубис   ISBN:978-954-426-999-9

  1. – Власева, Т. Български език и литература. Четене с разбиране за 3. Клас/Ст. Здравкова, Т. Власева., Анубис, 2013 ISBN:978-954-426-982-1
  2. – Власева Т. Български език и литература. Четене с разбиране за 2. клас /Ст. Здравкова, Т. Власева, Р. Тунева., Анубис, 2013 ISBN:978-954-426-952-4
  3. – Власева Т. Тетрадка към Читанка за 2. клас за ученици, живеещи в чужбина/ Танкова, Р., Т. Власева, П. Димитрова. София: Просвета – София АД, 2013. ISBN 978- 954-01-2792-7
  4. 2012. – Власева Т.  Български език и литература. Външно оценяване за 4. клас по новия формат 2012-2013/ Ст. Здравкова, Т. Власева, К.Танева, Р. Тунева., ИК „Анубис“, С.,  2012; ISBN:978-954-426-931-9
  5. – Власева. Т. Тетрадка към Читанка за 2. клас/ Танкова, Р., Т. Власева, П. Димитрова.. София: Танкова, Р Просвета – София АД, 2004, 2010,
  6. 2007. – Власева, Т. Моята библиотека с книжки за азбукарчета. Летера, 2007,
  7. – Власева, Т. Любими приказки, Летера, 2007, ISBN: 978-954-516-713-3
  8. – Власева, Т. Стихотворни настроения, Летера, 2007, ISBN: 978-954-516-714-0
  9. – Власева, Т. Чуден свят, Летера, 2007, ISBN: 978-954-516-715-7
  10. – Власева, Т. Картинна галерия, Летера, 2007, ISBN: 978-954-516-718-8
  11. – Власева, Т. Празничен календар, Летера, 2007, ISBN: 978-954-516-717-1
  12. – В ласева, Т., Т. Капова. Пътешествие в Буквария, Летера, 2007, ISBN: 978-954-516-716-4
  13. – Власева, Т. Заедно в четенето. Книга за учителя, Летера, 2007, ISBN: 978-954-516-761-4
  14. Власева, Т. Заедно в четенето. Книга за родителя, Летера, 2007 , ISBN: 978-954-516-757-7
  15. 2003. – Власева Т. Читанка за азбукарчета/ Танкова, Р., Т. Власева, П. Димитрова. Пловдив: Летера, 2003. ISBN: 9545164174
  16. 1997. Власева, Т. Чуто, видяно, преживяно, измислено и премислено в моя живот. Самоучител по писане на истории, Макрос-2000, П., 1997,

Статии

  1. Власева Т и др.. Проблеми и перспективи в развитието на художественото образование у нас през погледа на детския и началния учител, Педагогика, година LXXXIX, книжка 2, 2017, стр. 207, ISSN 1314 – 8540 (Online), ISSN 0861 – 3982 (Print)
  2. Власева Т. Стратегическата компетентност на малкия читател в съвременния профил на началното литературно обучение. В сборник по проект „Алтернативи в образованието“, Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 2016, стр. 201-218, ISBN 978-619-202-159-7
  3. Власева, Т. Формиране на умения за диалогично четене в началния етап на образование. В Образование. Общество, Личност. Сборник от юбилейната конференция на Педагогически факултет, Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 2015 2015 ISBN 978-619- 202-032- 3
  4. Власева Т. Формиране на правописната грамотност чрез личностноориентирано правописно обучение. В: Българският език и съвременното езиково обучение, Смолян, 2015, ISBN 978-954- 8767-59-0
  5. Власева, Т. Рефлексивно четене на информационен текст –основа за формиране на малкия ученик като функционално грамотен читател., В:образование, развитие, изкуство. Позитивно развитие. Сборник, УИ „Паисий Хилендарски“, 2015 ISBN 978-619- 202-075- 0
  6. Vlaseva, T. POSSIBILITIES FOR REFLEXIVE LEARNING, AUTONOMOUS learning and self-development of the young student as a reader through the innovative technology of portfolio”, SOCIAL COMPETENCES, CREATIVITY AND WELLBEING, Plovdiv, 2014.
  7. Власева, Т. Възможности за ориентиране на преддипломната педагогическа практика към развитие на професионално-методическата компетентност на студента в областта на началното обучение по български език и литература, В: Образование и бизнес за ефективна реализация на младите хора на пазара на труда, 2014 г., Сборник с материали от научно-практическа конференция, Бургас, с.282.
  8. Власева, Т. Образователни политики и практики за интеграция на деца бежанци и мигранти в училище чрез изучаване на български език, В: Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 5, 2013 ISSN 1314 – 8575 (Online) ISSN 1310 – 0270 (Print)
  9. Власева, Т. Възможности за субектно ориентиране на началното литературно образование в перспективата на читателя; Сб. “Традиции и иновации в началното образование”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, С., 2013. ISBN 978-954- 07-3634- 1
  10. Власева, Т. Литературното обучение като процес на личностно и читателско развитие на ученика в началния етап на образование, В: Сборник доклади от конференция с международно участие „Детето във фокуса на педагогическото взаимодействие и социална работа“, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, С, 2013, ISBN 978-964- 07-3522
  11. Власева, Т. Училищният модел за формиране на малкия ученик като читател: проблеми и перспективи. Съвременното образование: стратегии, направления, ценности. Сборник, Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, Пловдив, 2012, ISBN 978-954-423-827-8
  12. Власева, Т. Иновативна образователна технология за превръщане на азбукаря в читател. Научни трудове на ПУ, 2010
  13. Власева , Т. Формиране на умения за интерпретация и комуникация чрез
    работа  с картинна серия. – Начално училище, 2009, №1
  14. 2005. Власева, Т. От читанката-христоматия към читанката-“библиотека”. В: Адаптацията като стратегия на детската литература. Доклади от международна конференция по детска литература по повод 180- годишнинтана “Рибния буквар”, П., 2005. ISBN954-516-592-8
  15. 2004. Власева, Т. Хипотезите в стратегиите за четене на художествен текст при учениците от ІІІ клас, В: Култура и образование – перспективи. Сборник – І част, Пловдив, 2004.
  16. 2003. Власева, Т. Образите на читателя и четенето в новите читанки за І клас. – Начално образование, 2003, № 4.
  17. 2002. Власева, Т. Грамотността и ограмотяването в огледалата на новите буквари. – Педагогика, 2003, №6.2002. Власева, Т.,   Модели на обучение по разказване/ Власева, Т., Б. Балабанова,. – Образование., 2002, №4.
  18. 2001. Власева. Т. Развитие на стратегиите за разказване на истории от личния  опит в периода ІІ-ІV клас. – Начално училище, 2001, №5.
  19. Власева, Т. Развитие на комуникативните компетентности на ученика в контекста на разказването. – Образование/ Власева, Т., Б. Балабанова., 2001, №5.
  20. Власева,Т. Динамика на текстовата функция в първия цикъл на обучението по писмено общуване (І-ІІ клас) – В: Образованието и предизвикателствата на новото хилядолетие. Сборник с материали от международна конференция, П., 2000.
  21. Власева, Т. Нови концептуални ориентации в конструиране на четенето
    с литературен характер, В: Педагогика, 1998, N2.
  22. Власева, Т. Процесът на обучение по четене с литературен характер в комуникативна проекция, В: Начално образование, 1998, N 6-7.
  23. Власева, Т., Д. Капитанова. Аспекти на интеграция на геометричния компонент на писането в І клас. Ст.З.: Сб. ИБКУ, 1992.
  24. 1991. Власева, Т., Р. Танкова. Формиране на умения за педагогически анализ на урока като управленско педагогическо решение . В сб.: Развитие на висшето образование, резюмета на доклади, изнесени на ХIХ методическа конференция по въпросите на обучението във ВУЗ, 21 -22. ХI. 1991г., Пловдив, 1991, с.34
  25. 1991. Власева, Т. За комуникативен профил на урока по четене, В: Научни трудове на ПУ “П. Хилендарски”, кн. 8, т.2, 1991
  26. 1991. Танкова, Р., Т. Власева. Теоретични насоки за усъвършенстване на обучението по начално четене. В сб.: Международна година по огра­мо­­тя­ването, С., Научно изследователски институт образо­ва­ние­то, 1991
  27. 1990. Власева, Т., Р. Танкова, Рефлексивни предпоставки за формиране на специализирана педагогическа дейност, Научни трудове на ПУ „Паисий Хилендарски“, т. 27, кн. 2 – Педагогика, психология и методика на обучението, част 2 – Рефлексия, дейност, култура, 1990, стр. 113-121
  28. Власева, Т. , Р. Танкова. Проблеми на приобщаването на детето към литературата, В: Научни трудове на ПУ “П. Хилендарски”, т. 26, кн.2,1989
  29. Танкова, Р., Т. Власева. Моделирането като метод за овла­дя­ва­не на речевия етикет. В: ролята и мястото на детето, ученика и учи­те­ля в учебно-възпитателния процес в условията на научно-тех­ни­чес­ката революция, Стара Загора, т.2, 1989, с. 247

Доклади

  1. Кръгла маса на тема „ИЗКУСТВО И ОБРАЗОВАНИЕ“. 2.11. 2016. ПУ „Паисий Хилендарски“. Тема: Художественото образование в България. Резултати от анкетно проучване сред учители.
  1. Първа национална научна конференция„Рефлексия и обучение – стратегии, технологии, прогнози“, организирана от ПУ „П. Хилендарски“ на 28 и 29 ноември  2015
  • РЕФЛЕКСИВЕН ПОДХОД НА ОБУЧЕНИЕ ПО ТВОРЧЕСКО РАЗКАЗВАНЕ И ТВОРЧЕСКО ПИСАНЕ В НАЧАЛНИЯ ЕТАП НА ОБРАЗОВАНИЕ
  • РЕФЛЕКСИВНИТЕ СТРАТЕГИИ ЗА ДИАЛОГИЧНО ЧЕТЕНЕ НА ФИКЦИОНАЛЕН ТЕКСТ КАТО СРЕДСТВО ЗА ЛИТЕРАТУРНО РАЗВИТИЕ НА МАЛКИЯ УЧЕНИК

2013.– Национална кръгла маса «ОБЩЕСТВО – ЧЕТЕНЕ-КНИГА» София , 3 и 4 декември 2008 г. НДК, Тема: Формиране на малкия ученик като читател.

Цитирания

  1. Власева, Т. Урокът по литература, В: Танкова Р., Т. Власева. Обучението по български език и литература в началното училище. Проблеми и перспективи, Макрос 2000, П., 1997, Цитирано от М Александрова в: Театралновъзпитателни акценти при прилагането на театралноинтерпретаторските дейности в методическата практика, – Педагогика, година LXXXIX, книжка 2, 2017, стр. 207,
  2. – Власева, Т. Някои условия за рефлексивно обучение по писане/Т.Власева, Р. Танкова, В: Рефлексия, дейност, култура, Пловдив, 1993. Цитирано от: В. Василев в: Пловдивската научна традиция в изследването на рефлексията – история и теория, Стратегии на образователната и научната политика Volume 24, Number 1, с.41
  3. Власева, Т. Образователни политики и практики за интеграция на деца бежанци и мигранти в училище чрез изучаване на български език, В: Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 5, Цитирано в: Превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, свързани с миграционната криза (Кратък доклад), Център за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, 2016
  4. – Власева, Т. Рефлексивни предпоставки за формиране на специализираната педагогическа дейност/ Власева, Т., Р. Танкова., В: Рефлексия, дейност, култура, Научни трудове на ПУ, т. 27, кн. 2, част– Педагогика и психология, Пловдив,1990. Цитирано от: В. Василев в: Проблемите на рефлексията и саморегулацията в пловдивската научна традиция В Образование. Общество, Личност. Сборник от юбилейната конференция на Педагогически факултет, Университетско издателство „Паисий Хилендарски“,
  5. Власева, Т. Методика на литературното обучение, В: Обучението по български език и литература в началното училище. Проблеми и перспективи/Танкова, Р. Т. Власева. Макрос 2000, П., 1997. Цитирано от: Н. Г. Жечева Формирование эмпатии у учеников для целей интертеркультурного воспитания с помощью языкого учебного содержания, В: Исследовательский потенциал молодых ученых: взгляд в будущее» Издательство ТГПУ им. Л. Н. Толстого, Тула 2015 с.133, ISBN 978‐5‐87954‐943‐0
  6. – Власева, Т. Грамотността и ограмотяването в огледалата на новите буквари, Педагогика, №6. Цитирано от: И. Стаменова в: Проблемът за функционалната грамотност на ученика в педагогическото пространство на съвременното начално училище;   Педагогически новости. Теория и опит, Годишно научнотеоретично списание 2015 /1
  7. Власева, Т. Рефлексивни предпоставки за формиране на специализирана педагогическа дейност, Научни трудове на ПУ „Паисий Хилендарски“, т. 27, кн. 2 – Педагогика, психология и методика на обучението, част 2/ Власева, Т., Р. Танкова, – Рефлексия, дейност, култура, 1990, стр. 113-121, Цитирано от Е. Христова, Рефлексията в обучението по информационни технологии. Автореферат, Пловдив, с10.
  8. 2013. – Власева Т. Резерви за интензификация на обучението по писане в I клас. В сб.: Международна година по ограмотяването, С., НИО,1991.  Цитирано от:   Ст. Здравкова  в: Обучението по български език и литература в началното училище / Маргарита Георгиева, Румяна Йовева Никова, Стойка Здравкова, Университетско издателство „Епископ Константин  Преславски“, Шумен
  9. 2013. – Власева, Т. Урокът по литература, В: Обучението по български език и литература в началното училище. Проблеми и перспективи/Танкова, Р. Т. Власева. Макрос – 2000, П., 1997. Цитирано от Д. Йорданова в: Йорданова Д. и др. Уроците по български език и литература в І-ІV, Велико Търново, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“
  10. 2013. – Власева, Т. Заедно в четенето. Книга за учителя към Моята библиотека с книжки за азбукарчета, Летера, 2007 . Цитирана от А Георгиева. А в: Подготовка по български език на ученици мигранти, С, Фабер.
  11. – Власева, Т. Грамотността и ограмотяването в огледалата на новите буквари, В: Педагогика, 2003, №6. Цитирано от П.Димитрова  в: Технологичен модел за обучение по четене на възрастни в началния етап на СОУ, Дисертация, Пловдив
  12. 2012. – Власева, Т. Заедно в четенето. Книга за учителя, Моята библиотека с книжки за азбукарчета, Летера, 2007 Цитирана от А. Георгиева в: Обучението по извънкласно четене в началните класове. София, УИ „Св. Кл. Охридски”, 2012, с. 84
  13. 2012. Власева, Т. Извънкласното четене – методическа система за формиране на детето като читател. В: Обучението по български език и литература в началното училище. Проблеми и перспективи/ Р. Танкова, Т. Власева, Макрос 2000, П., 1997. Цитирана от А. Георгиева в: Обучението по извънкласно четене в началните класове. София, УИ „Св. Кл. Охридски”, 2012, с. 25-26
  14. – Власева, Т. Резерви за интензификация на обучението по писане в I клас. В сб.: Международна година по ограмотяването, С., НИО,1991. Цитирано от Р. Танкова в: Алтернативи по пътя към грамотността – технологии за обучение по четене и писане на деца и неграмотни възрастни. София: Просвета – София АД, .
  15. Власева, Т. Рефлексивни предпоставки за формиране на специализираната педагогическа дейност/ Власева, Т., Р. Танкова., В: Рефлексия, дейност, култура, Научни трудове на ПУ, т. 27, кн. 2, част– Педагогика и психология, Пловдив,1990. Цитирано от: В. Василев в: Веселин Василев – Рефлексията в познанието, самопознанието и практиката Макрос, 2006
  16. Власева, Т. Урокът по литература, В: Танкова, Р. Т. Власева. Обучението по български език и литература в началното училище. Проблеми и перспективи, Макрос 2000, П., 1997. Цитирано от: Тенева Т. В: Урокът по литература 1-12 клас. УК „Епископ Константин Преславски, Шумен, 2005
  17. Власева, Т. Процесът на обучение по четене с литературен характер в комуникативна проекция, В: Начално образование,1998, № 6-7. Цитирано от: Танкова, Р. Методика на началното обучение по български език и литература. Пловдив: Сема 2001, 2001, стр.75.
  18. Власева, Т. Чуто, видяно, преживяно, измислено и премислено в моя живот. Самоучител по писане на истории, Макрос-2000, П., 1997, Цитирано от: Танкова, Р. Методика на началното обучение по български език и литература. Пловдив: Сема 2001, 2001, стр.166.

2001. – Власева Т.  Резерви за интензификация на обучението по писане в I клас. В сб.:  Международна година по ограмотяването, С., НИО,1991,  Цитирано от: Танкова, Р. Методика на началното обучение по български език и литература. Пловдив: Сема 2001, 2001, стр.29