Изберете страница

Предучилищна педагогика

Педагогически факултет

Даниела Йорданова Гирджева

Асистент

Кабинет: стая 315

Телефон: 032/261-719

Email: daniela_girdgeva@abv.bg

Приемно време: четвъртък 10.00 ч. – 12.00 ч.

Научни интереси – области: Методика за формиране на математически представи, Висша математика,  Статистика в психологическите и педагогически изследвания, Когнитивна психология, Психология на развитието

Лекционни курсове в бакалавърски и магистърски програми:

  • Технология за формиране на математически представи у деца от предучилищна възраст
  • Инсайтни задачи за деца от предучилищна възраст
  • Програмни модели за математическа пропедевтика
  • Педагогически стратегии за развитие на математически способности
  • Приемственост между ДГ и I степен на СОУ
  • Когнитивно развитие и математическа култура
  • Висша математика и математическо моделиране
  • Статистически методи в психологическите изследвания

Участие в научни проекти: – 2015-2016 г. Иновативни педагогически технологии за личностно     развитие чрез художественотворчески дейности

 

Изследователска дейност – математическа пропедевтика, развитие на детското мислене в математическа дейност, мултипликативна класификация и приложението й при деца от предучилищна възраст, интеграция между музика и математика.

Членство в професионален съюз ФУНИС.

Учебници и учебни помагала за студенти

  1. Гирджева, Д. 2015: Формиране на пространствени и времеви представи в предучилищната възраст. В: Помагало за държавен изпит по методика на обучението в детската градина и началния етап на СОУ, Пловдив, УИ Паисий Хилендарски, ISBN 978-619-202-101-6, с.105-116

Учебници и учебни помагала за детската градина и средното училище

  1. Здравкова, С., Гирджева-Валачева, Д. и др.2014: Вики и Ники. Книга за учителя за 3. подготвителна група, С. Анубис, Булвест 2000, ISBN 978-954-426-983-8, ISBN 978-954-18-0913-6, с.46-58
  2. Здравкова, С., Гирджева-Валачева, Д. и др.2014: Вики и Ники. Книга за учителя за 4. подготвителна група, С. Анубис, Булвест 2000, ISBN 978-954-426-986-9, ISBN 978-954-18-0914-3, с.55-74

Статии

  1. Някои възможности за затвърдяване представата на децата от предучилищна възраст за естествените числа до десет – Научни трудове на ПУ „Паисий Хилендарски”, 1995, т.29, кн.2
  2. Някои математически зависимости в системата за формиране на математически представи – Научни трудове на ПУ „Паисий Хилендарски”, 1997, т.30, кн.I, с. 97-100
  3. Применение когнитивной теории гипотез в обучении и развитие мышления дошкольников, Научные труды КПУ „Йон Крянгэ”, 1999
  4. Некоторые предпосылки формирования эллементов вероятностного мышления у дошкольников, Научные труды КПУ „Йон Крянгэ”, Кишинэу. 1999
  5. Относно активизирането на познавателната дейност на деца от предучилищна възраст в ситуации с математически характер – Образованието и предизвикателствата на новото хилядолетие, Пловдив: Сема 2001, 2000, с. 105-108
  6. Елементи от предматематическата подготовка – Предучилищно възпитание, 2006, 8, с. 41-44
  7. Саморегулацията и самоконтролът при подготовката по математика – Предучилищно възпитание, 2008, 3, с. 9-11
  8. Применение некоторых болгарских народных игрушек в математических ситуациях для дошкольников – Психолог в детском саду, Москва-Обнинск, 2009, 1, с. 71- 82
  9. Теоретические основы математической деятельности старших дошкольников – Воспитатель ДОУ,М., 2009, 11, с. 107-116
  10. Развитие на вниманието на деца от предучилищна възраст в математическа дейност – Предучилищно възпитание, 2009, 6
  11. Girdzheva, D. Elementi na logichkoto mislene kaj decata od preduchilisna vozrast, sp. Prosvetno delo, Skopje, 1/2009
  12. Гирджева, Д., Применение когнитивной теории гипотез в обучении дошкольников, сб. Практическая психология: от фундаментальных исследований до инноваций, Тамбов, 2010, с. 176-180
  13. Гирджева, Д. Към въпроса за подготовка на децата от предучилищна възраст за обучение по математика в училище, сб. 25 год. ПФ, 2011, с 253-260
  14. Гирджева, Д., Теоретични основи на пространствената компетентност, сп. Предучилищно възпитание, 9/2011, с.76-85
  15. Гирджева – Валачева, Д. Някои психологически теории в контекста на предучилищното образование и математическата пропедевтика. В: Съвременното образование: стратегии, направления, ценности. Пловдив, Университетско издателство “Паисий Хилендарски”, 2012, ISBN 978-954-423-827-8, с.276-287
  16. Girdzheva, D. Applying the Idea of “Scaffolding” Implementation of Mathematics Propaedentics in Kindergarten, in Science&Technologies, Vol.II, 8/2012: Education , ISSN 1314-4111, s. 29-33
  17. Гирджева-Валачева, Д., М. Калоферова. 2017: Интеграция между формиране на математически представи и музикално възпитание в детската градина, в сп. Педагогика, 2017, кн.2, с. 200-206

Доклади

  1. Относно активизирането на познавателната дейност на деца от предучилищна възраст в ситуации с математически характер – Образованието и предизвикателствата на новото хилядолетие, Пловдив: Сема 2001, 2000, с. 105-108
  2. Класификация с използване на отрицание при деца от предучилищна възраст – Науката, методиката и училището – конфликтни точки, срещи и разминавания, Смолян, 2002, с.83-84
  3. Развитие на познавателните процеси при деца от предучилищна възраст със зрителни дисфункции – Деца със специални образователни потребности, Пловдив, 2003, с. 99-103
  4. Към въпроса за развитие на класификацията при деца от предучилищна възраст – Съвременни тенденции на образователните технологии в началната степен на средното образование и педагогически взаимодействия в детската градина, Пазарджик, 2003, с. 245-248
  5. Когнитивна отделимост на свойствата и извършване на класификация при деца от предучилищна възраст – 120 години предучилищно възпитание, В. Търново: Слово, 2004, с.221-225
  6. Диагностика на възможностите на деца от 6-7 год. възраст при извършване на операцията сечение на множества – Образование и изкуство, Шумен: УИ “Еп. Конст. Преславски”, 2004, ч. II, с. 184-188, ( в съавторство с Д. Стойчев )
  7. Ориентиране в двумерното пространство и мултипликативна класификация при 6-7 год. деца – Култура и образование – перспективи, Пловдив, 2004, ч.III, с. 43-46,
  8. Умението за сериационно подреждане при 6-7 год. деца като предпоставка за успешно обучение по математика, Нова философия в образованието, Шумен: УИ “Еп. Константин Преславски”, 2005, с. 97-101
  9. Построяване и проверка на хипотези в системата за предматематическа подготовка на децата за училище – Предизвикателствата пред науката във връзка с членството на България в ЕС, Ст. Загора: СУ-Ст. Загора, 2007, т.VI, с. 64-68
  10. Хипотеза и доказателство в математическата дейност на децата от предучилищна възраст, Науката, образованието и изкуството през 21-ви век, Благоевград, 2008
  11. Към въпроса за саморегулацията в познавателен аспект като елемент от подготовката на децата за училище – Непрекъснатото образование – предизвикателство пред съвременния човек, Ст. Загора: ДИПКУ, 2009, с. 79-82
  12. Оптимизиране на технологичния модел за работа върху класификация като елемент от математическата подготовка на децата за училище – Диалогът между поколенията и обществените структури чрез училищната институция, С: Образование, 2010
  13. Гирджева, Д. Подвижни игри и математическа активност – Управление и образование, Бургас, Ун. “Проф. д-р Асен Златаров”, Том VI (3) 2010, с.127-130
  14. Гирджева, Д. Развитие на образното мислене на деца от предучилищна възраст на основата на занимателен математически материал, сб. Психологията – традиции и перспективи, Благоевград, 2010, с.218-223
  15. Гирджева, Д. Диагностика на визуалното мислене на 5-6 год. деца, съотнесена към математическата им подготовка, сп. Управление и образование, Ун. “Проф. д-р Асен Златаров”, Бургас, том VII ( 4), 2011, с. 37-41
  16. Girdzheva, D. Perception and orienntation in two-dimensional spaces as part of the mathematical preparation of children for school, in Education in 21 century, Bitola, 2011
  17. Гирджева – Валачева, Д. Вариант за развиващ оперативен материал при ориентиране в двумерното пространство на деца от предучилищна възраст, В: Детето във фокуса на педагогическото взаимодействие и социалната работа, София, Унив. изд. “Св. Климент Охридски” , 2013 , ISBN 978-954-07-3522-1, с.109-113
  18. Girdzheva, D. The multiplicative classification and the intersection of sets in kindergarten, Education between tradition and modernity, Vol.1, Skopie, 2013, ISBN 978–608–238–011-7, s. 263-268
  19. Гирджева- Валачева, Д. Идея за осъществяване на познавателни математически задачи при реализиране на празника Тодоровден, В: Съвременни тенденции в предучилищното възпитание, Сандански, 2013, ISBN 978-954-395094-2, с.232-236
  20. Гирджева-Валачева, Д. 2015: Подвижни игри като метод при осъществяване на мултипликативна класификация от деца в предучилищна възраст, В: Съвременни предизвикателства пред педагогическата наука, С., СУ “Св. Климент Охридски”. , ISBN 978-954-07-3937-3, с.438-443
  21. Гирджева-Валачева, Д. Педагогически условия за използване на мултипликативна класификация като елемент от математическата пропедевтика, В: Образование, общество, личност, Пловдив, УИ „Паисий Хилендарски“2015, ISBN 978-619-202-032-3, с. 462-470
  22. Гирджева-Валачева, Д. 2015: Вариант за приложение на развиващ оперативен материал при реализиране на задачи от математическа пропедевтика и специално при мултипликативна класификация, в: Класика и иновации в предучилищната педагогическа практика, Асеновград, Изд. Виктори-ПР. с.81-87
  23. Гирджева-Валачева, Д. 2015: Идентификация на понятия в системата за математическа пропедевтика, в: Образование, развитие, изкуство. Образование и развитие,Пловдив, УИ Паисий Хилендарски, ISBN 978-619-202-076-7, с. 168-179
  24. Daniela Girdzheva-Valacheva, 2015: Mathematical activities, classification and games for children with visual dysfunction, in: Social competences, creativity and wellbeing, Plovdiv, Plovdiv University Press “Paisii Hilendarski”, , ISBN 978-619-202-023-1, с. 180-184
  25. Гирджева-Валачева, Д. 2016: Математика с музика в детската градина, в: Иновации и компетентности в образованието, УИ Паисий Хилендарски, ISBN 978-619-202-178-8, с.385-396

Цитирания

2011г. – Гирджева, Д., Ориентиране в двумерното пространство и мултипликативна класификация при 6-7 год. деца – Култура и образование – перспективи, Пловдив, 2004, ч.III, с. 43-46, цитирано в „Ориентиране в двумерното пространство като елемент от подготовката на 5-6-годишните деца за училище“, с. 88, Милена Михова, сп. Предучилищно възпитание, 9/ 2011

2011г. – Гирджева, Д. Подвижни игри и математическа активност – Управление и образование, Бургас, Ун. “Проф. д-р Асен Златаров”, Том VI (3) 2010, с.127-130, цитирано в „Подвижни игри за ориентиране в тримерното пространство“, с.94, Саша Ташева, сп. Предучилищно възпитание, 9/ 2011

Телефон

032/ 261 701

Адрес

гр. Пловдив 4027, бул. България 236

Мейл

info@pfpu.bg