Изберете страница

Психология

Педагогически факултет

Проф. д-р Юрий Павлов Янакиев

Кабинет: стая 112

Телефон: 032/261-708

Email: ianakiev@uni-plovdiv.bg, youri.ianakiev@pfpu.bg

Професор Янакиев защитава магистърска степен (2000 г.) и докторат (2006 г.) с почетно отличие (summa cum laude) в Университета в По и региона на Адур – Академия Бордо, Франция. По това време работи като съдебен експерт към Министерството на правосъдието в Окръжен апелативен съд в гр. По, Франция (2004–2008 г.). 

Проф. Янакиев започва академичната си кариера като хоноруван преподавател в Acadomia, Франция (2006-2008 г.), Нов български университет и Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ (2008-2009 г.). През 2009 г. печели конкурс за асистент в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Впоследствие продължава кариерното си развитие като главен асистент (2009-2014 г.), доцент (2015-2024 г.) и професор по социална психология (2024 г.) в катедра „Психология“. 

От 2021 г. до момента ръководи катедра „Педагогика и психология“ към Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти. Директор е на Университетския център за доброволци (от 2011 г.) и Лабораторията по експериментална психология и невронауки (от 2022 г.). Администрира магистърските програми „Психология на управлението“ и „Училищна психология“ към Педагогическия факултет. Опитът му включва работа с преподаватели, студенти и организации в качеството му на заместник-декан (2015-2019г.), научен секретар (2012-2015г.) и факултетен координатор по програма „Еразъм+“ (2011-2019г.) на Педагогическия факултет към ПУ. 

В специалност „Психология“ проф. Янакиев преподава следните дисциплини: 

  • Бакалаври: Социална психология I и II част (90 ч.); Психолингвистика (30 ч.); Стрес и стратегии за справяне със стреса (30 ч.)
  • Магистри: Социално знание и поведение (40 ч.); Стрес и психично здраве (40 ч.); Мотивация и поведение (40 ч.); Психология на оптималното преживяване (30 ч.); Резилиънс (30 ч.)

Проф. Янакиев води лекции на студенти от други бакалавърски и магистърски програми в Педагогическия факултет и на магистри от Факултета по математика и информатика към ПУ. Обучава гостуващи студенти по програма „Еразъм +“ на английски и френски език. Като гост лектор е канен в Университети в Испания, Франция и Полша. 

Проф. Янакиев е автор на 7 монографии, 8 студии, 7 университетски учебни пособия и помагала и над 50 научни статии. Участва с доклади в повече от 30 престижни международни и национални научни форуми. Изследователските му интереси са ориентирани основно към темите:

  • Намаляване на психосоциалните рискове и последиците от тях за психичното и физическото здраве на работното място (диагностика и справяне със стрес, бърнаут синдром, тревожност, депресия) 
  • Изграждане на психически резилиънс в ежедневния живот и в професионална среда 
  • Развитие на лидерски компетентности и подобряване на екипната работа в организациите 
  • Превенция и справяне с гнева и агресията в системата учител – родител – дете 
  • Преодоляване на предразсъдъци и дискриминация в мултикултурна среда 
  • Повишаване на мотивацията в ученето и дейността 
  • Развитие на паметта и вниманието с помощта на съвременните невротехнологии 
  • Комуникация и влияние (етикет, медии, вербално и невербално поведение) 

Проф. Янакиев е работил по 7 международни и 14 национални проекта, насочени предимно към диагностика и превенция на риска при стресиндуцирани състояния в уязвими професионални групи (учители и лекари) и развитие на лидерство в организациите. Неговата професионална експертиза се проявява в ръководството на Национална програма „Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти“ (2024г.), насочена към изработване на електронен портал за „Диагностика и превенция на риска от бърнаут синдром и развитие на устойчивост при педагогическите специалисти“. Електронният портал предлага първият по рода си системен подход за редуциране на стреса и изграждане на психическа устойчивост при педагогически специалисти. 

Проф. Янакиев е член на международни и национални дружества и на съсловни организации, сред които Американската асоциация на психолозите (APA) и Дружеството на психолозите в Република България, където е секретар на секция „Социална, политическа и етно-психология“. Членува в редица научни редакционни колегии на национално и международно ниво. От 2020 г. е главен редактор на списание „Психология на развитието“. Регулярно и активно участва в национални и международни научни форуми и събития. Ежегодно провежда десетки обучения както на педагогически специалисти от детски градини и училища в цялата страна, така и на корпоративни клиенти. Води сертифицирани обучения на преподаватели и студенти от Педагогическия факултет, насочени към прилагане на невротехнологиите в психологическата и педагогическата практика. 

Проф. Янакиев е поел научното ръководство на 9 докторанта към катедра „Психология“. Ръководил е десетки изследователски проекти на студенти и дипломанти в бакалавърските и магистърските програми по психология. 

На Световния конгрес по психология през 2024 г. в Прага проф. Янакиев е отличен с награда за съществен принос към психологията. Удостоен е с награда за личен принос в развитието на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ от Ректора на Пловдивския университет. Получава награда „Академичен вдъхновител“ (2024 г.) и „Образователен вдъхновител“ от Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. 

МОНОГРАФИИ 

  1. Янакиев, Ю. (2023) Диагностика на бърнаут синдром при педагогическите специалисти. Стратегии за справяне с хроничния стрес на работното място. (Второ допълнено и преработено издание). Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, Пловдив, 197 стр. ISBN 978-619-202-836-7 https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&product_id=284 
  2. Ianakiev, Y. (2020). Voyage sémiotique vers L’île du jour d’avant d’Umberto Eco. Plovdiv : Presses Universitaire Paisii Hilendarski. 252p. (in French with an English abstract) ISBN 978-619-202-601-1.  http://booksinprint.bg/Publication/Details/91d8bbc2-21d8-44f8-9020-3e684b4e72ea 
  3. Tzokov, G., Ianakiev, Y. et al. (2020). Innovations in Action: Research Analysis of the Exchange of Innovations in Bulgarian Education and the Change of School Culture. Plovdiv University Publishing House (in Bulgarian with an English abstract). SBN 978-619-202-567-0. http://booksinprint.bg/Publication/Details/696ca311-4d1e-4e2f-ad4a-38dae7181ec3
  4. Ianakiev, Y. (2019). Diagnosis of burnout syndrome among educational specialists: strategies for coping with chronic stress at the workplace. Paisii Hilendarski university publishing house. Plovdiv.(in Bulgarian with an English abstract).  ISBN 978-619-202-529-8. https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&product_id=195 
  5. Ianakiev, Y. (2016). Reading Comprehension: Information and Communication Technologies for Social Inclusion of People with Autism. Second Edition, Revised and Supplemented. Plovdiv: Plovdiv University Publishing House (in Bulgarian with an English abstract). ISBN 978-619-202-191-7  https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&path=33_72&product_id=126 
  6. Янакиев Ю., (2013) Разбиране при четене: информационните и комуникационни технологии в полза на социалната интеграция на хората с аутизъм. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, 200 стр. ISBN 978-954-423-882-7. 
  7. Янакиев Ю., (2013) Комуникация и пространствено познание. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, 167 стр. ISBN 978-954-423-834-6. 

СТУДИИ

  1. Янакиев, Ю. и Щерев, Р. (2016) Био- и неврофийдбек методите в полза на личностното развитие на хората с увреждания чрез стимулиране на креативния им потенциал. В: сп. „Педагогика“, n. 8. София: Национално издателство за образование и наука „Аз Буки“, рр. 1070-1091. ISSN 1314–8540 (Онлайн) ISSN 0861–3982 (Печат) https://pedagogy.azbuki.bg/bg/pedagogics/lxxxviii-8-2016/#art05
  2. Янакиев, Ю. (2016) Поток и креативност: стратегии, методи и тенденции в изследването на състоянието на потока в творческия процес. В: Позитивна психология. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, с. 81-110. ISSN: 2534-9309
  3. Янакиев Ю. (2014) „Изследване на нагласите за афилиация на студентите и кандидат-студентите“ в Образование, общество, личност, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, (приета за публикация с рецензия – под печат). 
  4. Янакиев, Ю. и Танева, Н. (2014) „Изследване на социалните нагласи и готовността за добро родителстване на родителите и учителите от детските градини“. в сборник от VII Национален конгрес по психология, София, Продуцентски център ЛМ Плюс ЕООД, стр. 476-491. ISBN: 978-954-91472-9-2
  5. Ianakiev, Y. (2013),’Overcoming obstacles to reading comprehension in people with autistic spectrum disorders’, in Reading and Dyslexia (Proceedings of the International Conference on Reading and Dyslexia), Logopedic Centre ‘Romel’ PH, Albena, Bulgaria, 27 May – 2 June, pp.61-79. ISBN 978-954-9458-19-0. 
  6. Янакиев Ю. (2013) „Увод в психологията на средата – историческа перспектива и знакови изследвания“. в Приложна психология в България (Специална, Клинична, Социална, Съдебна), УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, Бр. 1, 2013 г., стр. 92-105, ISSN 1313-7581. 
  7. Янакиев, Ю., Сивакова, В. (2011) „Идентичността на Винсент ван Гог в светлината на неговите автопортрети”, в Персонална и национална идентичност и социална среда, част II, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, pp. 17-34, ISBN 978-954-423-698-4. 
  8. Янакиев, Ю. (2010) „Проксемични аспекти на невербалната комуникация”. в Научни изследвания, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив; стр. 66-82, ISBN 978-954-423-658-8.

СТАТИИ

  1. Янакиев, Ю., Лилов, Н. (2024) Връзка между психичните състояния поток (flow) и сграбчване (clutch) в тренировъчна и състезателна среда при активно трениращи футболисти на 17-19 годишна възраст. Сборник с доклади от интердисциплинарна научна конференция. pp. 83-95. ISBN  978-619-7768-12-1
  2. Янакиев, Ю., Фетфова, П. (2024) Създаване на електронен портал за диагностика и превенция на риска от бърнаут синдром и развитие на устойчивост при педагогическите специалисти. Сборник с доклади от интердисциплинарна научна конференция. pp. 96-106. ISBN  978-619-7768-12-1
  3. Енева, К.; Янакиев, Ю. (2023) Позитивно влияние на надеждата върху удовлетвореността от взаимоотношенията в двойката. Позитивна психология, 2023, бр. 10, стр. 3-20. ISSN 2534-9309 
  4. Deneva T., Ianakiev, Y. and Boykinova, O. (2022) Salivary mental stress biomarkers in COVID-19 patients. Front. Med. 9:999215. doi: 10.3389/fmed.2022.999215 https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2022.999215/full?&utm_source=Email_to_authors_&utm_medium=Email&utm_content=T1_11.5e1_author&utm_campaign=Email_publication&field=&journalName=Frontiers_in_Medicine&id=999215 
  5. Щерев, Р., Янакиев, Ю. (2022) Развитие на психологическия резилиънс чрез методите на вибро-акустичната стимулация (вас): прогностични и терапевтични стойности. Е-списание „Образование и развитие“. Бр. 10, 2022, стр. 78-91. ISSN 2603-3577
  6. Шипкалиева, М. и Янакиев, Ю. (2022) Изследване на влиянието на половите стереотипи върху лидерските стилове в съвременното българско семейство. Е-списание „Образование и развитие“, Бр. 9, 2022; стр. 167 – 183. ISSN 2603-3577 
  7. Петров, Ю., Африканов, Л., и Янакиев, Ю., (2022) Оценка на инструментариум за диагностика и развитие на психологическия резилиънс за учители: резултати от международно проучване. Е-списание „Образование и развитие“, 2022; бр. 9. Стр. 159-166, ISSN 2603-3577. 
  8. Енева, К.; Янакиев, Ю. (2022) Надеждата в училищна възраст – особености и потенциал за развитие. Е-списание „Образование и развитие“, 12.2022; бр.  10. Стр. 69 – 77. ISSN 2603-3577
  9. Янакиев, Ю. (2021) Управление на психосоциалния дистрес и риска от суицид при онкологични пациенти с помощта на дистрес термометъра на националната всеобхватна мрежа за борба с рака. Е-списание „Образование и развитие“, 2021; бр. 7. Стр. 43-52, ISSN 2603-3577
  10. Deneva, T. and Ianakiev, Y. (2021) Evaluation of anxiety, depression and biological markers in health professionals with burnout syndrome. Folia Med (Plovdiv) 2021;63(1):122-8. doi: 10.3897/folmed.63.e55151. https://foliamedica.bg/article/55151/ 
  11. Златева, М., Янакиев, Ю. (2021) Педагогическа мултикултурна осъзнатост. апробиране на скала за изследване на учителски нагласи спрямо етнически различните деца в образованието. София: Педагогика, бр. 93, н. 2. ISSN 1314–8540 (Online) ISSN 0861–3982 (Print) https://pedagogy.azbuki.bg/pedagogics/pedagogyarticle/sadarzhanie-na-sp-pedagogika-2021-g/sp-pedagogika-knizhka-2-2021-godina-xciii/ 
  12. Янакиев, Ю. (2021) Подобряване на груповата динамика чрез прилагане на метода на мозаечната класна стая на Елиът Арънсън. Е-списание „Образование и развитие“. 2021; бр.  7. Стр. 53-61. ISSN 2603-3577
  13. Янакиев, Ю. (2020) Ролята на общуването, привързаността и родителското отношение в детска възраст. В Психология на развитието, бр. 3, стр. 163-166. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, ISSN 1313-759X 
  14. Янакиев, Ю. (2019) Креативност и психопатология в живота и творчеството на Салвадор Дали. В Казуси в психопатологията – 2-ра част, Пловдив: Издателска къща Лакс бук., стр. 848-852. ISBN: 978-619-189-121-4.
  15. Deneva, T.; Ianakiev, Y.; Keskinova, D. (2019) Burnout Syndrome in Physicians—Psychological Assessment and Biomarker Research. Medicina 2019, 55, 209. https://www.mdpi.com/1010-660X/55/5/209/htm https://www.mdpi.com/1648-9144/55/5/209/xml 
  16. Янакиев, Ю. (2019) Диагностика на бърнаут синдром и стратегии за превенция и справяне при педагогическите специалисти и социалните работници: актуални проекти и тенденции. В Научното наследство на Л.И. Божович и съвременната психология на образованието. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 33-43, ISBN 978-5-94051-145-8
  17. Ianakiev, Y. & Deneva T. (2018) Burnout Assessment in Bulgarian and Greek Health Professionals. In Scientific heritage of L. I. Bojovic and the contemporary educational psychology. pp.129-132. Moscow: Ed. of Psychologic Institute of the Russian Academy of Education and Moscow State University of Psychology and Education. ISBN: 978-5-94051-145-8
  18. Янакиев, Ю., Цоков, Г. и Кънева, О. (2018) Изследване на проявите на агресия и насилие сред учениците в българия за създаване на позитивна и безопасна училищна среда. В Детето и насилието през 21-ви век. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 67-90, ISBN 978-619-202-311-9
  19. Цоков, Г., Янакиев, Ю. и Кънева, О. (2018) Изследване на нагласите на училищното ръководство в България относно създаването на позитивна и безопасна училищна среда. В Детето и насилието през 21-ви век. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 45-67, ISBN 978-619-202-311-9 
  20. Янакиев, Ю., Атанасова, Е. и Иванова, Р. (2017) Изследване на психосоциалния дистрес при онкологични пациенти на оперативен етап на лечение. В: Осми национален конгрес по психология. София: Продуцентски център ЛМ ООД, стр. 790-803. ISBN: 978-954-91472- 
  21. Янакиев, Ю. & Щерев, Р. (2016) Диагностика и стимулиране на спортните постижения чрез методите на менталния тренинг и биофийдбек технологиите. В: Иновации и компетенции в образованието. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, рр. 484-495. ISSN 1314–8540 (Онлайн) ISSN 0861–3982 (Печат) 
  22. Янакиев, Ю. (2016) Артистична креативност и личностно развитие: автопортретите на Рембранд като визуална автобиография. В: Иновативни педагогически технологии за личностно развитие чрез художествено-творчески дейности, Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 147-160. ISBN 978-619-202-100-9
  23. Янакиев Ю. (2016) Изследване на ефекта на звуковото превъзходство чрез паметово възпроизвеждане. В Психология на развитието. Пловдив: Университетско издателство “Паисий Хилендарски”, Бр. 2, pp. 76-86. ISSN 1313-759X
  24. Ianakiev, Y. & Stoyanova, K. (2015) Clinical Evaluation of OpenBook – a New Software Technology for Simplifying Documents and Texts for People with Autism Spectrum Disorders. In: Social Competencies, Creativity and well-being. Plovdiv: University Publishing House “Paisiy Hilendarski“, pp. 147-160. ISBN 978-619-202-023-1 
  25. Янакиев, Ю. (2014) ‘Improving reading comprehension and social skills in people with high functioning autism’ („Подобряване на разбирането при четене и социалните умения на хората с високофункциониращ аутизъм“), в Психология и общество, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив. ISBN 978-954-423-991-6 (приета за публикация с рецензия – под печат). 
  26. Ianakiev, Y. (2014) ‘Bibliographical research in regards to specific obstacles that could affect reading comprehension for people with autism spectrum disorders‘ („Библиографско изследване на специфичните пречки в разбирането при четене пред хората с разстройства от аутистичния спектър“). в Психологията – традиции и перспективи, УИ „Неофит Рилски“, Благоевград, стр. 97-101, ISSN 1314-9792. 
  27. Ianakiev, Y. (2014) ‘Development of language technologies for detection and removal of semantic obstacles (polysemy) to reading comprehension’ („Разработване на езикови технологии за детекция и отстраняване на семантични пречки (полисемия) в разбирането при четене“). в Психологията – традиции и перспективи, УИ „Неофит Рилски“, Благоевград, стр. 92-96, ISSN 1314-9792. 
  28. Ianakiev, Y. (2014) ‘Psychosocial support for People with High-functioning Autism: New Strategies for Improving Reading Comprehension’ („Психосоциална подкрепа за хората с високофункциониращ аутизъм : нови стратегии за подобряване на разбирането при четене“). в Перспективи в образованието, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, стр. 205-214, ISBN 978-954-423-942-8. 
  29. Янакиев Ю., (2014) „Стимулиране на познавателната активност на учениците в учебния процес, чрез пространствена мобилност на учителя“. в Мотивацията в работата на учителя, ZS consult, Варна, стр. 123-129. 
  30. Янакиев Ю., (2013) „Изследване на паравербалните характеристики в образователния дискурс“. в Comparative Education at Universities World Wide, Vol. 11; Bulgarian Comparative Education Society & Ljubljana University Press, Faculty of Arts, Sofia, стр. 368-375. ISBN 978-954-92908-2-0. 
  31. Янакиев Ю., (2013) „Интерактивната дистанция като фактор за стимулиране на учебния процес“, в Приложна психология и социална практика, УИ на Варненски свободен университет, Варна, стр. 342-356. ISSN 1314–0507 
  32. Янакиев Ю. (2013) „Човекът и неговата пространствена идентичност: структуриране, организация и трансформация на представата за територия, лично пространство и свободни зони“. в Приложна психология – Специална, Клинична, Социална, Съдебна, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, Бр. 1, 2013 г. , стр. 129-139, ISSN 1313-7581. 
  33. Янакиев, Ю. (2013) „Психосоциални измерения на комуникативните пространства“. в ДНИ НА НАУКАТА – 2012, УИ на ВТУ, Велико Търново, стр. 412-419, ISSN 1314-2283. 
  34. Янакиев, Ю. (2013) „Изграждане на комуникативни мрежи посредством теорията за малките йерархични светове (Hierarchical Small Worlds).“ в ДНИ НА НАУКАТА2012, УИ на ВТУ, Велико Търново , стр. 420-429, ISSN 1314-2283. 
  35. Янакиев Ю., (2012) „Високите технологии в полза на аутизма: създаване на специализиран софтуер за улесняване разбирането при четене чрез конвертиране и адаптация на текста“. в Съвременното образование: стратегии, направления, ценности, УИ „П. Хилендарски”, стр. 229-240, Пловдив, ISBN: 978-954-423-827-8. 
  36. Янакиев Ю., Йорданова И., (2012) „Изследване ефекта на визуалното превъзходство при обучение на чужд език“. в Традиции, посоки, предизвикателства, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, стр. 274-282, ISBN 978-954-8767-41-5. 
  37. Йорданова И., Янакиев Ю., (2012) „Когнитивни принципи и насоки за визуализация на текста в помощ на чуждоезиковото обучение“. в Традиции, посоки, предизвикателства, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, рр. 283-291, ISBN 978-954-8767-41-5. 
  38. Янакиев, Ю. (2012) „Една картина струва колкото десет хиляди думи“: теорията за двойното кодиране (Dual Coding Theory) в полза на чуждоезиковото обучение“. в Известия на съюза на учените, Том 21 – 2012г., София, Изд. БМ-Трейд, стр. 146-151, ISSN 1311 2864. 
  39. Янакиев Ю., (2012) „Психологически теории и актуални научни перспективи в полза на разбирането при четене у хора с разстройства от аутистичния спектър“. в Педагогическото образование – кариерийно развитие и работоспособност, Бургас, Изд. „Център за психосоциална подкрепа”, стр. 251-256, ISBN: 978-954-92349-9-2. 
  40. Янакиев, Ю. (2012) „Теориите за знака в ерата на глобалните комуникации – тенденции и иновации в образователната практика“. в Известия на съюза на учените, Том 21 – 2012г., Изд. БМ-Трейд, София, стр. 151-156, ISSN 1311 2864. 
  41. Янакиев Ю., Янева, В. (2012) „Разбиране на конвенционалната метафора при деца с нарушения от аутистичния спектър.“ в Образование и технологии – иновации в обучението и познавателното развитие, бр. 3/2012, Бургас, стр. 171-181, ISSN 1314-1791. 
  42. Янакиев Ю., Янева, В. (2012) „Психолингвистични аспекти на разбирането при четене у деца с разстройства от аутистичния спектър: интерпретация на местоимения и фигуративна реч.“ в Образование и технологии – иновации в обучението и познавателното развитие, бр. 3/2012, Бургас, стр. 182-192, ISSN 1314-1791. 
  43. Янакиев, Ю. (2011) „Въздействие на илюстрациите върху паметта за постигане ефекта на визуалното превъзходство (picture superiority effect)”. в Българско списание по психология, София, стр. 38-43, ISSN 0861-7813. 
  44. Янакиев, Ю. (2011) „Виртуални, информационни и медийни комуникативни пространства: към въвеждане на мултикодова информация в образователната практика”. в Педагогическата среда в университета като пространство за професионално личностно развитие на бъдещия специалист, том I, изд. „Екс-прес”, Габрово, стр. 126-132, ISBN 978-954-490-244-5. 
  45. Янакиев, Ю. (2011) „Психосемиотика на педагогическата интеракция – изследване на невербалните и паравербални параметри на дидактическото пространство и език”. в Образованието в информационното общество, София, стр. 266-275. ISSN 1314-0752. 
  46. Янакиев, Ю. (2011) „Психологически корелации между понятията контрол, самоконтрол и превенция в контекста на съвременните форми на поведенчески коректив”.  в Психологически, интердисциплинарни и мултиплициращи аспекти на пенитенциарната система. Съвременни практики за работа с правонарушители, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив; стр. 4-8, ISBN 978-954-423-681-6. 
  47. Янакиев, Ю. (2010) „Възможности за въвеждане на система за проксемичен анализ в контекста на педагогическата комуникация.”, в Научни изследвания, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив; стр. 48-56, ISBN 978-954-423-658-8. 
  48. Янакиев, Ю. „За научния статус на семиопедагогиката” (2009), в Научни изследвания, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, стр. 77-83. ISBN 978-954-423-494-2. 

УНИВЕРСИТЕТСКИ УЧЕБНИЦИ

  1. Ianakiev, Y.; Nikolov, N. et all. (2022) Teacher Resilience Toolkit enhancing teacher resilience to work-related stress and burnout.  Plovdiv: Plovdiv University Publishing House (translated in English, Bulgarian, Gernan, Italian, Greek languages) Chapters 1, 2, 3: Youri Ianakiev, Nikolay Nikolov ISBN 978619202746https://drive.google.com/file/d/1FbErMgP1lQfEPetEz3goDE01lhIZM-hk/view 
  2. Янакиев, Ю. (2021). Стрес и психично здраве: учебник за студенти. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“. ISBN 978-619-202-630-1. 103 стр. https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&product_id=222 
  3. Янакиев Ю., (2014) Социална психология на комуникацията – учебник за студенти. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, 280 стр. ISBN 978-954-91472-9-2. 
  4. Янакиев Ю. (2014) Презентация и самопрезентация – учебник за докторанти. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив. 159 стр. ISBN 978-954-423-988-6. 

УНИВЕРСИТЕТСКО УЧЕБНИ ПОСОБИЯ

  1. Янакиев, Ю. (2023) Лидерство и групово поведение: Наръчник за студенти. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски”. ISBN ISBN 978-619-202-837-4 
  2. Янакиев, Ю. (2021) Агресия, насилие и просоциално поведение: университетско учебно пособие. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 117 стр. ISBN 978-619-202-633-2 https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&product_id=259 
  3. Янакиев, Ю. (2021) Стрес и психично здраве: университетско учебно пособие. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“. ISBN: ISBN 978-619-202-634-9 https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&path=33_72&product_id=239 

УЧАСТИЯ С ДОКЛАДИ В МЕЖДУНАРОДНИ И НАЦИОНАЛНИ НАУЧНИ ФОРУМИ 

  1. 33rd International World Congress of Psychology: July 21 – 26, 2024 / Prague, Czech Republic: Oral presentation: Ianakiev, K. Tagareva, T. Deneva. “Anxiety, depression, and stress in COVID-19 patients”. (2024), INVITED SYMPOSIUM. Int J Psychol, 59: 323-371. 3817- p. 335. https://doi.org/10.1002/ijop.13182 
  2. IMEA’2024: International Scientific Conference “INFORMATICS, MATHEMATICS, EDUCATION AND THEIR APPLICATIONS” 13 – 15 Nov 2024 • Pamporovo, Bulgaria https://imea2024.fmi-plovdiv.org/book-of-abstracts/ Oral presentation: Nikolay Pavlov, Veselina Naneva, Youri Yanakiev (2024) WEB PORTAL FOR STRESS LEVEL AND BURNOUT RESILIENCE ASSESSMENT FOR SCHOOL TEACHERS IN BULGARIA Proceedings in: Plovdiv University Press ISBN: 978-619-7768-15-2 https://imea2024.fmi-plovdiv.org/proceedings/ ; https://imea2024.fmi-plovdiv.org/wp-content/uploads/2024/11/4_9_Pavlov_Naneva_Yanakiev.pdf 
  3. Kонференция, посветена на 40 годишнината от създаването на Педагогическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ (2024) с доклад Създаване на електронен портал за диагностика и Превенция на риска от бърнаут синдром и развитие на устойчивост при педагогическите специалисти – Ю. Янакиев и Фетфова, П. 
  4. Balkan Clinical Laboratory Federation Meeting // 35th National Biochemistry Congress (2024), Side, Antalya, Turkey Poster presentation: Tanya Deneva, Desislava Arabadzhiyska, Youri Ianakiev Association between anxiety/depression and saliva chromogranin A among physicians. PP132, XXXI. 
  5. Ianakiev, Y., Keskinova, D. & Deneva, T. (2019) Burnout, Anxiety and Depression in Health Professionals. XVI European Congress of Psychology (ECP 2019) (2‒5 July, 2019, Lomonosov Moscow State University, Moscow). — Moscow: Moscow University Press, 2019. — 634 p. Russian Fund for Basic Research No 19-013-20175.
  6. Ianakiev, Y., Tagareva, K. and Deneva, T. (2019) Hospital-Related Fears of Children with Epilepsy. Poster presentation in EHPS 2019, 3 – 7 September 2019 33rd Annual Conference of the European Health Psychology Society, Dubrovnik, Croatia.
  7. Deneva T., Ianakiev, Y., Davcheva, D. and Ivanova, R. (2018) Cortisol and Syndrome of Professional Exhaustion among Medical Professionals. Poster presentation and abstract in XI National Conference on Clinical Laboratory. September 27-29, 2018, Plovdiv, Bulgaria, pp. 51-52. 
  8. Ianakiev, Y. and Deneva T. (2018) Burnout Assessment in Bulgarian and Greek Health Professionals. In the scientific heritage of L. I. Bojovic and the contemporary educational psychology. pp.129-132. Moscow. Ed. of Psychologic Institute of the Russian Academy of Education and Moscow State University of Psychology and Education. ISBN: 978-5-94051-145-8
  9. Deneva T., Ianakiev, Y., Davcheva, D. and Ivanova, R. (2018) Cortisol and Syndrome of Professional Exhaustion among Medical Professionals. Poster presentation and abstract in XI National Conference on Clinical Laboratory. September 27-29, 2018, Plovdiv, Bulgaria, pp. 51-52.
  10. Deneva T., Ianakiev, Y. & Ivanova, R. (2018) Biological Markers in Professional Burnout. Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (CCLM), Volume 56, Issue 11, Pages eA203–eA359, ISSN (Online) 1437-4331, ISSN (Print) 1434-6621, DOI: https://doi.org/10.1515/cclm-2018-1038 International Conference – Antalya, Turkey.
  11. Ianakiev, Y., Atanasova E. & Ivanova, R. (2017) Investigation of psychosocial distress in oncology patients in an operative stage of treatment. In: Proceedings of the Eighth National Congres of Psychology. Sofia: Producing center LM LTD, pp. 790-803. (in Bulgarian with an English abstract). ISBN: 978-954-91472 
  12. Янакиев, Ю.; Цоков, Г.; Кънева, О. Изследване на проявите на агресия и насилие сред учениците в България за създаване на позитивна и безопасна училищна среда. // Конференция „Насилието и детето на XXI век“. 2018, Пловдив: УИ Пасий Хилендарски. 
  13. VII Национален конгрес по психология с доклад на тема „Изследване на социалните нагласи и готовността за добро родителстване на родителите и учителите от детските градини София, Янакиев, Ю., на 31.10-2.11. 2014г. 
  14. Международна научна конференция на тема „Психология и общество” по повод 10-годишнината от създаване на професионално направление „Психология” в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, проведена на  9-10 май 2014г. с доклад:  ‘Improving reading comprehension and social skills in people with high functioning autism’. 
  15. Международен интердисциплинарен преподавателски форум Образование, общество, личност  по случай 30 годишнината от създаването на Педагогическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ – 6-8 ноември, 2014г., Боровец, с доклад „Изследване на нагласите за афилиация на студентите и кандидат-студентите“. 
  16. Конференция Proceedings of the International Conference on Reading and Dyslexia, Logopedic Centre ‘Romel’ PH, Albena, Bulgaria, 27 May – 2 June, с доклад: Ianakiev, Y. (2013),’Overcoming obstacles to reading comprehension in people with autistic spectrum disorders’.
  17. Участие в научната конференция с международно участие на тема “Психологията – традиции и перспективи”, Организирана от Катедра Психология при ЮЗУ „Неофит Рилски”, в партньорство с Аристотелов университет, Гърция, на 9–10.11. 2013 г.в Благоевград, Университетски център „Бачиново”, с докладите:  ‘Bibliographical research in regards to specific obstacles that could affect reading comprehension for people with autism spectrum disorders ‘ и ‘Development of language technologies for detection and removal of semantic obstacles (polysemy) to reading comprehension’. 
  18. Участие в Четвъртата пролетна национална конференция на тема  „Мотивацията в работата на учителя”, 22-24.03.2013 год. В гр.Варна,  с доклад на тема „Стимулиране на познавателната активност на учениците в учебния процес, чрез пространствена мобилност на учителя“. 
  19. Участие в Научната конференция на тема  “Приложната психология –ВЪЗМОЖНОСТИ И ПЕРСПЕКТИВИ ‘2013” 21–23 юни 2013г., Варна, с доклад: „Интерактивната дистанция като фактор за стимулиране на учебния процес“. 
  20. Участие в научна конференция на тема „Education in One World Perspectives from Different Nations“ BCES Conference Books, April 2013, Plovdiv., Доклад: на английски език на тема „Изследване на паравербалните характеристики в образователния дискурс“. 
  21. Участие в Майски четения “ДНИ НА НАУКАТА 2012”, организиран от СЪЮЗА НА УЧЕНИТЕ В БЪЛГАРИЯ, КЛОН ВЕЛИКО ТЪРНОВО и ВТУ  “Св. св. Кирил и Методий”, 31 май 2012 г., докладите: „Психосоциални измерения на комуникативните пространства“ и „Изграждане на комуникативни мрежи посредством теорията за малките йерархични светове (Hierarchical Small Worlds).“ 
  22. Участие в Научно-технически форум с международно участие на тема: Педагогическото образование – кариерийно развитие и работоспособност, гр. Бургас (02-03. 11. 2012г.). Доклад на тема „Психологически теории и актуални научни перспективи в полза на разбирането при четене у хора с разстройства от аутистичния спектър“. 
  23. Участие в Юбилейната национална конференция с международно участие на тема: „Традиции, посоки, предизвикателства“, гр. Смолян (19-21 октомври, 2012), с докладите: „Когнитивни принципи и насоки за визуализация на текста в помощ на чуждоезиковото обучение“. форма на участие“ и „Изследване ефекта на визуалното превъзходство при обучение на чужд език“. 
  24. Участие в Националната конференция с международно участие на тема: „Образователни технологии 2012“, гр. Каварна (19-21 септември, 2012). с докладите  „Една картина струва колкото десет хиляди думи“: теорията за двойното кодиране (Dual Coding Theory) в полза на чуждоезиковото обучение“ и „Роля на теориите за знака в ерата на глобалните комуникации – тенденции и иновации в образователната практика“. 
  25. Участие в Международен научно-практически форум на тема: „Образование и технологии“, гр. Бургас, (29-31 август 2012г). Презентации на теми: „Разбиране на конвенционалната метафора при деца с нарушения от аутистичния спектър.“ и „Психолингвистични аспекти на разбирането при четене у деца с разстройства от аутистичния спектър: интерпретация на местоимения и фигуративна реч.“ 
  26.  VI Национален конгрес по психология с международно участие (18-20 ноември 2011 г.), София. Доклад: „Въздействие на илюстрациите върху паметта за постигане ефекта на визуалното превъзходство (picture superiority effect)”. 
  27. Участие в Международната научна конференция на тема: „Педагогическата среда в университета като пространство за професионално личностно развитие на бъдещия специалист“, (2 – 6 септември 2011), гр. Китен. Доклад на тема „Виртуални, информационни и медийни комуникативни пространства: към въвеждане на мултикодова информация в образователната практика” . 
  28. Участие в Националната конференция с международно участие на тема: „Образованието в информационното общество“- гр. Пловдив, (26 -27 май 2011 г.).  Изнесен доклад озаглавен „Психосемиотика на педагогическата интеракция – изследване на невербалните и паравербални параметри на дидактическото пространство и език”. 
  29. Участие с уъркшоп в Конференция Proceedings of the International Conference on Reading and Dyslexia, Logopedic Centre ‘Romel’ PH, Albena, Bulgaria, 27 May – 2 June, с доклад на тема: „Новите технологии в полза на хората с разстройства от аутистичния спектър“.  
  30. Организатор и участник в Конференцията: « Les lieux de la littérature : regards croisés de géographes et sémioticiens » organisé par l’association Altergéo et l’École Doctorale des Sciences Humaines et Sociales (ED 307) à l’Université de Pau et les Pays de l’Adour, le 18 mai 2006. Coordonné par Youri Ianakiev et Olivier Labussiere. Intervention : La notion de mondes possibles comme outil d’analyse interdisciplinaire : approche géopoétique de l’île Escondida d’U. Eco et d’H. Pratt. http://www.univ-pau.fr/altergeo/page_html/actualites_-_seminaires_a_venir_/index.html 
  31. Coordonné par Sylvie Miaux et Céline André. Intervention sur le sujet La géographie du corps féminin selon « La carte du tendre » d’Umberto Eco. http://www.univ-pau.fr/altergeo/
  32. Участие в конференция: « Le corps en mouvement » organisée par l’Institut de Recherche sur les Sociétés et l’Aménagement (I.R.S.A.M.) (ED 307) à l’Université de Pau et les Pays de l’Adour, le 27-28 septembre 2006. Coordonné par Sylvie Miaux et Céline André. Intervention sur le sujet : Le corps en enfers : descente dans « Ile Vésalie » d’Umberto Eco. http://calenda.revues.org/nouvelle7175.html