Естетическо възпитание
Педагогически факултетПроф. д-р Зора Георгиева Янакиева
Заемани ръководни длъжности:
2016, (септември-декември) вр. изп. дл. Декан на факултет „Изобразително изкуство“ в АМТИИ – гр. Пловдив
2016, Заместник-председател на Контролния съвет в АМТИИ
2013-2016, Секретар на Атестационна комисия към факултет „Изобразително изкуство“ в АМТИИ – гр. Пловдив
Научни интереси – области:
Детско-юношеска периодика
Педагогика на изобразителното изкуство
Мултикултурно образование
Естетическо възпитание
Лекционни курсове в бакалавърски и магистърски програми:
Теория на обучението по изобразително изкуство – специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство в ОКС „бакалавър“
Методика на обучението по изобразително изкуство за начален етап в СУ – специалности – Предучилищна и начална училищна педагогика, Начална училищна педагогика, Начална училищна педагогика с чужд език, Педагогика на обучението по изобразително изкуство за ОКС „бакалавър“
Методика на обучението по изобразително изкуство за прогимназиален и гимназиален етап в СУ – специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство в ОКС „бакалавър“
Извънкласни и извънучилищни дейности по изобразително изкуство – специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство в ОКС „бакалавър“
Актуални проблеми на методиката на обучение по изобразително изкуство – специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство в ОКС „магистър“
Методи на педагогическите изследвания по изобразително изкуство – специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство в ОКС „магистър“
Фолклор и народни обичаи – специалности Педагогика на обучението по изобразително изкуство и Графичен дизайн с реклама в ОКС „бакалавър“
Изобразително изкуство и социални дейности – специалност Социални дейности в ОКС „бакалавър“
Изведени дипломанти/докторанти
Четирима изведени докторанти към АМТИИ::
Никола Гулев с тема на дисертационен труд: “Развитие на изобразителните умения на учениците в гимназиален етап в общообразователното училище посредством живописни материали и техники”
Петя Узунова с тема на дисертационен труд: “Изобразяване на натюрморт посредством графична рисунка от ученици в прогимназиален етап”
Стефка Попова с тема на дисертационен труд: “Създаване на творчески модели за декориране на съвременен храм при обучението на студенти”
Теодора Цанкова с тема на дисертационен труд: “Изграждане на пространство-то в пейзажа чрез цветовете като изразно средство от ученици в пети-шести клас”
Изведени над 20 дипломанта
Участие в научни проекти – международни, български, изследователска дейност
2003 – Участие по проект на Българската асоциация на частните училища БАЧУ „Алтернативни тенденции в частното училищно образование“
2007 – Национална програма „Училището – територия на учениците“, модул „Развитие на извънкласната и извънучилищната дейност“ към МОН
2011 – Експерт по проект към МОН за оценяване на Държавни образователни стандарти за учебно съдържание по учебния предмет изобразително изкуство
2012 – „Подобряване на качеството на общото образование“ „За по-качествено образование“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ към МОН за изготвяне на учебни програми по изобразително изкуство – за първи гимназиален етап VІІІ-Х клас
2013-2014 Академичен наставник по проект “Студентски практики” към МОН по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”
2017 Експерт по проект на МОН за оценяване на учебното съдържание, графичния дизайн и полиграфическото изпълнение на учебниците по изобразително изкуство за 2 и 6 клас
Научни конференции в национален и международен план
2002 г. София (24. ноември) – Българската асоциация на частните училища – СУ „Св. Климент Охридски“ Национална конференция „Алтернативни тенденции в частното училищно образование“
2003 г. Пазарджик (17-18 октомври) – „Съвременни тенденции на образо-вателните технологии в началната степен на средното образование и педагогически взаимодействия в детската градина“. Научна конференция с международно участие
2004 г. Шумен „Образование и изкуство“. Педагогическа конференция към ШУ „Епископ Константин Преславски“
2012 г. Пловдив. Национална научна конференция „Пролетни научни четения“ към АМТИИ
2013 г. Шумен (27-29 септември) Конференция „Образователни технологии“ към ШУ „Епископ Константин Преславски“
2013 г. Пловдив. Национална научна конференция „Пролетни научни четения“ към АМТИИ
2014 г. Пловдив (23-24 октомври) – “Изкуство и образование – традиции и съвременност” Международна научна конференция
2014 г. София. Международна научнопрактическа конференция “Препода-ватели и студенти“ към СУ “Кл. Охридски”
2015 г. Пловдив. Национална научна конференция „Пролетни научни четения“ към АМТИИ
2016 г. Пловдив. „Управленски и маркетингови проблеми в изкуството“ Международна научнопрактическа конференция към АМТИИ
2017 г. Vrnjacka Banja, Republic of Serbia (31 март- 2 април) KNOWLEDGE WITHOUT BORDERS. International scientific conference
2017 г. Budva, Montenegro (25-28 май) THE TEACHER OF THE FUTURE. International scientific conference
2021 г. Пловдив. Национална научна конференция „Пролетни научни четения“ към АМТИИ
2022 г. Пловдив. Национална научна конференция „Пролетни научни четения“ към АМТИИ
Организиране на изложби от ученически и студентски творби
2006 г. Организиране на ученици за участие в конкурс за детско творчество „За най-хубава детска рисунка“ към Общината – район Източен.
2009 г. Участие в научно жури за детска рисунка– гр. Пловдив
2010 г. Организиране на ученици за национален конкурс за детска рисунка „Любимо кътче от родния ми град“ към Народно Читалище “Европа – 2004” по случай Деня на Народните будители и отличена втора награда за ІІІ възрастова група – деца от V до VІІІ клас – 6.11.2010 г.
2013 г. Организиране на великденска изложба от студентски творби в Н. Ч. “Просвета – 1927“, с. Маноле за периода 3 май – 10 май 2013 г. (участници студенти от ІІІ и ІV курс, бакалаври, І курс, магистри, специалност “ПОИИ”).
2013 г.Организиране на съвместна коледна изложба от студентски и детски творби в гр. Пловдив в Школа по изобразително изкуство към НПО “Перспектива” по проект “Студентски практики” м. Декември 2013 г.
2024 г. Организиране на виртуална изложба от учебни творби на студенти от специалност Социални дейности – 3 курс ОКС „бакалавър“ към Педагогически факултет в ПУ „Паисий Хилендарски“ (07.2024)
2024 г. Организиране на виртуална изложба от учебни творби на студенти от специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство – 2 и 3 курс ОКС „бакалавър“ към Педагогически факултет в ПУ „Паисий Хилендарски“ (07.2024)
Дисертации
2006 г. – Докторант в СУ „Св. Климент Охридски“ към ФНПП, защитила дисертация на тема: “Идеята за възпитание чрез изобразителното изкуство в художествено-педагогическия печат у нас през първата половина на ХХ век”, 2006 – доктор по педагогика, научна специалност „Теория на възпитанието и дидактика“
Монографии
2011 г. Педагогическата практика по изобразително изкуство във висшето училище. Пловдив: Имеон. 160 с. ISBN 978-954-9449-46-4
2017 г. Интерактивното обучение в професионалната подготовка на студентите по методика на изобразителното изкуство. Пловдив: Имеон. 294 с. ISBN 978-954-2963-22-6
2018 г. Развитие на идеята за възпитание и образование чрез изкуство в България – първата половина на ХХ век, съавторство с Н. Бояджиева. Пловдив: Имеон. 231 с. ISBN 978-619-7416-54-1
2019 г. Мотивиране на учениците за учебна дейност в обучението по изобразително изкуство. Пловдив: Имеон. 184 с. ISBN 978-619-7416-72-5
Учебници за студенти
2017 г. Изобразително изкуство. Упражнения по методика – разширен курс за подготовка. Пловдив: Имеон. 141 с. ISBN 978-954-2963-21-9;
Студии
2011 г. Трудности в началния етап от педагогическата практика на стажант-учителите по изобразително изкуство. – В: Педагогическа ентелехия. София., с. 99-109
Статии
2003, Идеята за възпитание чрез изобразителното изкуство в детските списания “Пенкини картинки” и “Детска почивка”. – В: Педагогика. София: 2003, бр. 8, с. 85-95.
2005, Значението на изобразителното изкуство в художествените списания и в комиксовите поредици за деца и юноши. – В: Педагогика. София: 2005, бр. 1, с. 105-110
2010, Обучението по хоспитиране по изобразително изкуство. – В: Съвременното образование- мисия и визии. Сборник. Благоевград: 2010, с. 91-95.
2010, Организация на занятията педагогическа практика в клас по изобразително изкуство. – В: Съвременното образование- мисия и визии. Сборник. Благоевград: 2010, с. 97-101
2010, Педагогическата подготовка на студентите от специалност „Педагогика на изобразителното изкуство”. – В: Педагогика. София: 2010, кн.6, с.106-122
2011, Планиране на комбиниран урок по изобразително изкуство при практическото обучение на студентите. – В: Педагогика. София: 2011, кн. 1.
2012, Проблеми в обучението по изобразително изкуство с ученици от ромски произход в прогимназиален етап. – В: Годишника на АМТИИ. Пловдив: 2012, с. 200-208
2013, Организация на семинарните упражнения по Методика на обучението по изобразително изкуство. – В: Годишник на ШУ „Епископ Константин Преславски“. Шумен: ШУ Епископ Константин Преславски, 2013, т. ХVІІ D, с. 208-213.
2013, Мотивацията в обучението по изобразително изкуство в прогимназиалния етап при ученици от български и ромски произход. – В: Годишник на ШУ „Епископ Константин Преславски“. Шумен: ШУ Епископ Константин Преславски, 2013, т. ХVІІ D, с. 214-220.
2013, Мотивацията в обучението по изобразително изкуство в прогимназиалния етап. – В: АМТИИ Годишник. Пловдив: отп. в Пловдив, 2013. с. 164-177.
2013, Диагностика и оценка на резултатите в обучението по изобразително изкуство. – В: АМТИИ Годишник. Пловдив: отп. в Пловдив, 2013. с. 178-187.
2014, Методическа и професионално-практическа подготовка на студентите от специалност „Педагогика на обучението по изобразително изкуство“ в АМТИИ – гр. Пловдив. – В: Електронно списание за наука, култура и образование[CD]. 2014, бр. 2. ISSN 2367-6396
2014, Classification and meaning of illustrations in art textbooks. Knowledge – international journal, 2014, Vol. 16.3, рр. 1317-1323. ISSN 1857-923Х
2015, Оценката на студентите за обучението в семинарните упражнения по Методика на изобразителното изкуство. – В: Годишник на АМТИИ, 2015, ISSN 1313-6526 с.189-197
2017, Still life art training in the general and vocational education schools in Bulgaria. Knowledge – international journal, 2017, Vol.17, No. 4, рр. 1677-1683. ISSN 2545-4439; ISSN 1857-923Х
2018, Натюрморт – форми на учебна работа. – В: Годишник на АМТИИ, 2018. ISSN 1313-6526 с. 50-58
2018, Изобразителни принципи за изграждане на натюрморт при работа с ученици. Годишник на АМТИИ, 2018. ISSN 1313-6526 с. 44-49
2018, Естетическо-възпитателни аспекти на натюрморта. – В: Годишник на АМТИИ, 2018. ISSN 1313-6526 с. 39-43
2018, The emergence of art for children under the influence of art education. Knowledge – international journal, 2018, Vol. 23, No. 5, рр. 1559-1564. ISSN 2545-4439; ISSN 1857-923Х
2024, Предизвикателства в педагогическата практика по изобразителни изкуство в условия на присъствено и онлайн обучение на стажант-учителите. – В: Годишник на ПУ „Паисий Хилендарски“, Педагогически факултет, Т.ІІІ, 2024 г.
Доклади
2002, Алтернативни тенденции на развитие на методиката на обучение по изобразително изкуство в ЧОУ “Класик” гр. Пловдив. – В: Алтернативни тенденции в частното училищно образование. Сборник. София: 2002, с. 215-219
2003, Идеята за възпитание чрез изобразителното изкуство в детско-юношеския периодичен печат през втората половина на XX век. – В: Съвременни тенденции на образователните технологии в началната степен на средното образование и педаго-гически взаимодействия в детската градина. Сборник. Пазарджик: 2003, с.116-122.
2003, Обучение и възпитание чрез изобразителното изкуство в училищата с ученици от ромската етнокултурна общност. – В: Съвременни тенденции на образователните технологии в началната степен на средното образование и педагогически взаимодействия в детската градина. Сборник. Пазарджик: 2003, с. 123-129
2004, Идеята за възпитание чрез изобразителното изкуство в периодичния печат за подрастващи през първата половина на XX век.- В: Образование и изкуство. Сборник Шуменски университет. Шумен: УИ Епископ Константин Преславски, 2004, т. IV, с. 130-135
2012, Цел, задачи и функции на педагогическата практика по Изобразително изкуство в СОУ. – В: Пролетни научни четения – АМТИИ. Пловдив: 2012, с. 176-181.
2013, Проблеми на педагогическата практика по изобразително изкуство в магистърска програма. – В: Пролетни научни четения – АМТИИ. Пловдив: 2013, с. 176-180.
2015, Очаквани резултати в семинарните упражнения по Методика на обучението по изобразително изкуство. – В: Пролетни научни четения – АМТИИ. Пловдив: 2015, с. 249-254.
2015, Трудности в началните упражнения по Методика на обучението по изобразително изкуство. – В: Пролетни научни четения – АМТИИ. Пловдив: 2015, с. 255-260.
2015, Оценяване на постиженията на студентите по педагогическите дисциплини от художествените специалности. Международна научна конференция “Изкуство и образование – традиции и съвременност”, Пловдив, 23-24 октомври, 2014 : т. ІІ. – Пловдив : Акад. за муз., танцово и изобраз. изкуство, 2015. – с. 403-415. – ISBN 978-954-2963-13-4
2015, Обучението на студентите в семинарните упражнения по методика на изобразителното изкуство. Международна научна конференция “Изкуство и образование – традиции и съвременност”, Пловдив, 23-24 октомври, 2014 : т. ІІ. – Пловдив : Акад. за муз., танцово и изобраз. изкуство, 2015. – с. 287-299. – ISBN 978-954-2963-13-4
2017, Организационни форми на учебната работа по изобразително изкуство. Международна научно-практическа конференция “Управленски и маркетингови проблеми в изкуството”. Пловдив : Акад. за муз., танцово и изобраз. изкуство, 2017. с. 222-232. ISSN 2603-462X
2017, Дидактически аспекти на семинарните упражнения по Методика на обучението по изобразително изкуство в бакалавърска и магистърска степен. Международна научно-практическа конференция “Управленски и маркетингови проблеми в изкуството”. Пловдив : Акад. за муз., танцово и изобраз. изкуство, 2017. с. 18-26. ISSN 2603-462X
2021, Възможности на извънкласната и извънучилищната дейност за художественото развитие и възпитание на учениците. – В: Пролетни научни четения. Пловдив: АМТИИ, 2021. с. 236-243. ISSN 1314-7005
2022, Особености на обучението по изобразително изкуство в първи гимназиален етап. – В: Пролетни научни четения. Пловдив: АМТИИ, 2022. с. 254-261. ISSN 1314-7005
Публикувани рецензии, становища и отзиви в научни академични списания
2014, Рецензия за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Изящни изкуства”, Факултет „Изобразителни изкуства”) АМТИИ, гр. Пловдив 2014 г. /дисертационен труд на Николай Добрев Радулов „Акварелната техника и професионалната подготовка на студентите от специалност „Педагогика на обучението по изобразително изкуство”/
2015, Рецензия за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Изящни изкуства”, Факултет „Изобразителни изкуства”) АМТИИ, гр. Пловдив 2015 г. – /дисертационен труд на Мъгърдич Сахак Касапян „Алтернативни техники, способи и материали при обучението на студенти по графика”/
2016, Становище за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Изящни изкуства”, Факултет „Изобразителни изкуства”) АМТИИ, гр. Пловдив 2016 г. – /дисертационен труд на Никола Илиев Гулев „Развитие на изобразителните умения на учениците в гимназиален етап в общообразователното училище посредством живописни материали и техники”, научен ръководител на докторанта/
2017, Становище за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Визуални изкуства”, ФНПП) СУ „Св. Климент Охридски“, гр. София 2017 г. – /дисертационен труд на Любен Николаев Кулелиев „Мястото и ролята на пространствените художествени форми и на дигиталните технологии в обучението на ученици от горен курс”/
2017, Становище за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Визуални изкуства”, ФНПП) СУ „Св. Климент Охридски“, гр. София 2017 г. – /дисертационен труд на Цвета Пламенова Петрова „Дигиталната графика в обучението по изобразително изкуство”/
2018, Становище за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Естетическо възпитание”, Педагогически факултет) ПУ „Паисий Хилендарски“, гр. Пловдив 2018 г. – /дисертационен труд на Боян Людмилов Блажев „Развитие на умения за изобразяване на обекти по натура чрез учебни задачи по живопис”/
2018, Становище за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Естетическо възпитание”, Педагогически факултет) ПУ „Паисий Хилендарски“, гр. Пловдив 2018 г. – /дисертационен труд на Мирена Иванова Васева „Интерактивни методи на обучение по изобразително изкуство в предучилищна възраст”/
2020, Становище за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Естетическо възпитание”, Педагогически факултет) ПУ „Паисий Хилендарски“, гр. Пловдив 2020 г. – /дисертационен труд на Елица Николова Гигова „Формиране на знания и умения за изобразяване на обекти чрез пленер в прогимназиален етап на средното училище”/
2022, Становище за присъждане на образователната и научна степен „доктор” в Област на висше образование 1. Педагогически науки, Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по… научна специалност Методика на обучението по изобразително изкуство (към катедра “Естетическо възпитание”, Педагогически факултет) ПУ „Паисий Хилендарски“, гр. Пловдив 2022 г. – /дисертационен труд на Найден Младенов Младенов „Дигитални технологии в обучението по изобразително изкуство в СОУ”/
2022, Становище за заемане на академична длъжност „доцент” в Област на висше образование 8.Изкуства, в Професионално направление 8.2 Изобразително изкуство, специалност Скулптура (към катедра “Изящни изкуства”) АМТИИ, гр. Пловдив 2022 г. – становище /Русен Дойков/
2024, Становище за заемане на академична длъжност „главен асистент” в Област на висше образование 8.Изкуства, Професионално направление 8.2 Изобразително изкуство, специалност Рисуване и композиция, Пластична анатомия (към катедра “Визуални изкуства”) Факултет по науки за образованието и изкуствата“, СУ „Св. Климент Охридски“ гр. София 2024 г. – / Десислава Пламенова Александрова./
Цитирания
Янакиева, З. (2014) Classification and meaning of illustrations in art textbooks – Knowledge – international journal, 2014, Vol. 16.3, рр. 1317-1323. ISSN 1857-923Х – 2014, цитирана в: Филева, Кр. Креативност и творчество чрез електронни учебници по музика, 2018, стр. 12-13, ISBN: 978-619-236-038-2
Янакиева, З. (2017) Still life art training in the general and vocational education schools in Bulgaria – Knowledge – international journal, 2017, Vol.17, No. 4, рр. 1677-1683. ISSN 2545-4439; ISSN 1857-923Х – 2017, цитирана в: Филева, Кр. Креативност и творчество чрез електронни учебници по музика, 2018, стр. 12, ISBN: 978-619-236-038-2
Янакиева, З. (2017) Интерактивното обучение в професионалната подготовка на студентите по методика на изобразителното изкуство – Пловдив, АМТИИ отп. от Имеон, 2017, ISBN 978-954-2963-22-6 294 с. – 2017, цитирана в: Гулев, Н. Discussion and experimentation with materials and techniques. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 6, р.1858,ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2017) Still life art training in the general and vocational education schools in Bulgaria – Knowledge – international journal, 2017, Vol.17, No. 4, рр. 1677-1683. ISSN 2545-4439; ISSN 1857-923Х – 2017, цитирана в: Годжелова, В. Pictorial principles in bulding amplitude of students of roma origin. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 672, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2013) Мотивацията в обучението по изобразително изкуство в прогимназиалния етап – Годишник на АМТИИ, 2013, ISSN 1313-6526 с.164-177, цитирана в: Годжелова, В. Pictorial principles in bulding amplitude of students of romaorigin. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р.673, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2003) Обучение и възпитание чрез изобразителното изкуство в училищата с ученици от ромската етнокултурна общност – Съвременни тенденции на образователните технологии в началната степен на средното образование и педагогически взаимодействия в детската градина, 2003, с.123-129 – 2003, цитирана в: Годжелова, В. Pictorial principles in bulding amplitude of students of roma origin. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р.673, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2011) Педагогическата практика по изобразително изкуство във висшето училище – Пловдив, И Имеон, 2011, ISBN 978-954-9449-46-4 с.160, цитирана в: Годжелова, В. Pictorial principles in bulding amplitude of students of roma origin. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 674, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2012) Проблеми в обучението по изобразително изкуство с ученици от ромски произход в прогимназиален етап – Годишник на АМТИИ, 2012, ISSN 1313-6526, с. 200-208, цитирана в: Годжелова, В. Pictorial principles in bulding amplitude of students of romaorigin. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 674, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2011) Педагогическата практика по изобразително изкуство във висшето училище – Пловдив, И Имеон, 2011, ISBN 978-954-9449-46-4 с.160, цитирана в: Узунова, П. Group dynamic demonstration with graphic materials and techniques.- V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 657, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2017) Интерактивното обучение в професионалната подготовка на студентите по методика на изобразителното изкуство – Пловдив, АМТИИ отп. от Имеон, 2017, ISBN 978-954-2963-22-6 294 с., цитирана в: Узунова, П. Group dynamic demonstration with graphic materials and techniques.– V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 658, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2017) Организационни форми на учебната работа по изобразително изкуство – Международна научно-практическа конференция “Управленски и маркетингови проблеми в изкуството”. Пловдив : Акад. за муз., танцово и изобраз. изкуство, 2017. с. 222-232. ISSN 2603-462X, цитирана в: Узунова, П. Group dynamic demonstration with graphic materials and techniques.– V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 659, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2017) Still life art training in the general and vocational education schools in Bulgaria – Knowledge – international journal, 2017, Vol.17, No. 4, рр. 1677-1683. ISSN 2545-4439; ISSN 1857-923Х, цитирана в: Узунова, П. Still life art training – drawing principles, materials and techniques. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 684, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2017) Интерактивното обучение в професионалната подготовка на студентите по методика на изобразителното изкуство – Пловдив, АМТИИ отп. от Имеон, 2017, ISBN 978-954-2963-22-6 294 с., цитирана в: Узунова, П. Still life art training – drawing principles, materials and techniques.– V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р.682, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2013) Мотивацията в обучението по изобразително изкуство в прогимназиалния етап при ученици от български и ромски произход – Годишник на ШУ„Епископ Константин Преславски“, 2013, Т.ХVІІ D, ISSN 1314-6769 с. 214-220, цитирана в: Узунова, П. Still life art training – drawing principles, materials and techniques. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 683, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2017) Организационни форми на учебната работа по изобразително изкуство – Международна научно-практическа конференция “Управленски и маркетингови проблеми в изкуството”. Пловдив : Акад. за муз., танцово и изобраз. изкуство, 2017. с. 222-232. ISSN 2603-462X, цитирана в: Гулев, Н. Discussion and experimentation with materials and techniques. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 6, р.1859, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2014) Classification and meaning of illustrations in art textbooks – Knowledge – international journal, 2014, Vol. 16.3, рр. 1317-1323. ISSN 1857-923Х, цитирана в: Филева, Кр. The illustrative material in an electronic music textbook for the 6th grade of the Secondari Sshool. – V: International Journal of Development and Sustainability. 2018, Vol. 7, № 2, p.560
Янакиева, З. (2017) Still life art training in the general and vocational education schools in Bulgaria – Knowledge – international journal, 2017, Vol.17, No. 4, рр. 1677-1683. ISSN 2545-4439; ISSN 1857-923Х, цитирана в: Филева, Кр. The illustrative material in an electronic music textbook for the 6th grade of the Secondari Sshool. – V: International Journal of Develop-ment and Sustainability. 2018, Vol. 7, № 2, p.560
Янакиева, З. (2017) Организационни форми на учебната работа по изобразително изкуство – Международна научно-практическа конференция “Управленски и маркетингови проблеми в изкуството”. Пловдив : Акад. за муз., танцово и изобраз. изкуство, 2017. с. 222-232. ISSN 2603-462X, цитирана в: Гулев, Н. Method’s meaning in fine art education. – V: Knowledge international journal. Skopje: 2018, Vol. 28. 7, р.2584, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2011) Педагогическата практика по изобразително изкуство във висшето училище – Пловдив, И Имеон, 2011, ISBN 978-954-9449-46-4 с.160, цитирана в: Гулев, Н. Method’s meaning in fine art education. – V: Knowledge international journal. Skopje: 2018, Vol. 28. 7, р.2584, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2017) Интерактивното обучение в професионалната подготовка на студентите по методика на изобразителното изкуство – Пловдив, АМТИИ отп. от Имеон, 2017, ISBN 978-954-2963-22-6 294 с., цитирана в: Гулев, Н. Method’s meaning in fine art education. – V: Knowledge international journal. Skopje: 2018, Vol. 28. 7, р. 2586, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2013) Проблеми на педагогическата практика по изобразително изкуство в магистърска програма – Пролетни научни четения, 2013, ISSN 1314-7005, с.176-180, цитирана в: Гулев, Н. Method’s meaning in fine art education. – V: Knowledge international journal. Skopje: 2018, Vol. 28. 7, р.2586, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2010) Педагогическата подготовка на студентите от специалност „Педагогика на изобразителното изкуство” – Педагогика, 2010, кн.6, ISSN 0861- 3982, с.106-122, цитирана в: Балкански, Д. Организация на занятията по преддипломна педагогическа практика за студентите от специалност “ПОИИ”. – В: Годишник на ШУ “Епископ Константин Преславски”. Шумен: 2014, Т. ХVІІІ D, с. 194
Янакиева, З. (2013) Мотивацията в обучението по изобразително изкуство в прогимназиалния етап – Годишник на АМТИИ, 2013, ISSN 1313-6526 с.164-177, цитирана в: Годжелова, В. Pictorial principles in bulding amplitude of students of roma origin. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 2, р. 672, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2015) Оценката на студентите за обучението в семинарните упражнения по Методика на изобразителното изкуство – Годишник на АМТИИ, 2015, ISSN 1313-6526 с.189-197, цитирана в: Коловска, Цв. Initial difficulties in aspects of the singing activity in the pedagogic practice of students of the specialty “Music pedagogy”. – V: Knowled-ge – international journal. Skopje: 2017, Vol. 19. 3, р.1234, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)
Янакиева, З. (2011) Педагогическата практика по изобразително изкуство във висшето училище – Пловдив, И Имеон, 2011, ISBN 978-954-9449-46-4 с.160, цитирана в: Гулев, Н. Discussion and experimentation with materials and techniques. – V: Knowledge – international journal. Skopje: 2018, Vol. 26. 6, р.1859, ISSN 1857-923X (for e-version) ISSN 2545-4439 (for printed version)