Педагогика и управление на образованието
Педагогически факултетДоц. д-р Иван Василев Тричков
ДИСЕРТАЦИИ: През 2012г. защитил дисертация на тема: „Емпатията в структурата на социалните умения при хиперактивни деца“ при ПУ „Паисий Хилендарски“ – ПФ, доктор по СПЕЦИАЛНА ПСИХОЛОГИЯ
Монографии
Тричков Ив. (2021) „Психологически аспекти на проявите на емпатия при деца и ученици със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието“, УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-665-3
Тричков Ив. (2019) ”Психолого-педагогически правила, модели на добри практики и препоръки при работата, и обучението на деца и ученици с поведенчески разстройства‘‘ – УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-514-4
Тричков Ив. (2017) „Нагласи на учителите към приобщаването на деца и ученици със специални образователни потребности в социално-образователната среда“ – УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-296-9
Учебници и учебни помагала
Левтерова, Д., Атанасова, Ж., Тричков, Ив, Костова, Зл., Сивакова, В. (2018). ’’Психология на деца и ученици със специални образователни потребности” – ” УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-310-2
Издадено в съавторство учебно помагало – Левтерова, Д., Атанасова, Ж., Тричков, Ив. (2016) Стратегии и методи за работа с деца и ученици със специални образователни потребности – Пловдив ISBN 978-619-202-110-8
Левтерова, Д., Атанасова, Ж., Тричков, Ив, Костова, Зл., Сивакова, В. (2019) –“Стратегии и модели за работа с деца и ученици със специални образователни потребности” – учебно помагало – ”УИ „Паисий Хилендарски“ – ISBN 978-619-202-521-2 – преработено издание
Приобщаващо образование (2023) – ”УИ „Паисий Хилендарски“ – авторски колектив
Статии
- Тричков Ив. – “Хиперактивност и комуникация”. Сборник научни изследвания ISBN 978-954-423-494-2 изд. Пловдивски университет “ Паисий Хилендарски” 2009, стр. 24-29.
- Тричков Ив. ” Психолого-педагогически стратегии за повишаване и поддържане на вниманието при хиперактивни деца”. Сп. Педагогика – 11-12/2009 ISSN 0861-3982, стр. 152-158; МОН-2009.
- Тричков Ив. “За хиперактивността и нейните прояви сред ромските деца“. Сборник Технологични аспекти на интеркултурното образование. Благоевград, 2009 ISBN 978-954-680-654-3; стр. 270-274.
- Тричков Ив. ” Основни разбирания за емпатията”. Сборник с научни статии /четвърта книга/ Хуманизация и демократизация на университетското образование ISBN 978-954-490-072-4 изд. ЕКС-ПРЕС – 2009, стр. 153 – 157
- Тричков Ив. “Основни подходи и стратегии при терапията на ADHD”. Сборник Методи и технологии за диагностика и обучение на лица с увреждания- изд. Пловдивски университет ”Паисий Хилендарски” 2009, ISBN 978-954-423-522-2.
- Тричков Ив. „Съпричастността и емоционалната подкрепа в семейните отношения – фактор за изграждането на самоидентичността при подрастващите” – Сборник Персонална и национална идентичност и социална среда –II част изд. Паисий Хилендарски – гр. Пловдив 2011г. ISBN 978-954-423-698-4
- Тричков Ив. „Семейството и ролята му за приобщаване на деца с ХАДВ” – Сборник Социализация, том I, – университетско издателство „Паисий Хилендарски” , Пловдив, 2011, ISBN 978-954-423-785-1
- Тричков Ив. „Емпатия, социални умения, социализация при хиперактивни деца” – Сборник Социализация, том II, – университетско издателство „Паисий Хилендарски” , Пловдив, 2011, ISBN 978-954-423-786-8
- Тричков Ив. „Развитие на социалните умения при синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието” Списание Специална Педагогика – София, юни 2012 ISSN 1310-7003
- Тричков Ив.” Ролята на емпатията и съпричастността в структурата на възпитанието и отношенията между деца и родители” Сборник социално благополучие, качество на образованието и социална интеграция – изследвания и резултати; Пловдив 2012- университетско издателство ‘Паисий Хилендарски’ ISBN 978-954-423-815-5
- Тричков Ив. „Терапевтични стратегии и подходи повишаващи шанса за социализация на деца със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието” Социално благополучие, приобщаващо образование и социална интеграция – съвременни аспекти на качеството на образованието – университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2012; ISBN978-954-423758-5
- Тричков Ив. “Малко повече за спецификите, свързани с развитието и изграждането на етническата идентичност” – Сборник Персонална и национална идентичност и социална среда – университетско издателство „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2013г. ISBN 978-954-423-853-7
13.Тричков Ив. „Себеприемането и самооценката като аспект на психичното благополучие при подрастващите” – Сборник Благополучието – в контекста на социалната идентичност – университетско издателство „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2013г. ISBN 978-954-423-852-0
14.Тричков Ив. Глушкова, Н. „Взаимодействия между родители и училищна организация за националната идентичност на подрастващите” – Сборник Персонална и национална идентичност и социална среда IV част – университетско издателство „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2013г. ISBN 978-954-423-854-4 СТУДИЯ
- Тричков Ив., Сивакова В. „ Персонална идентичност и удовлетвореност при деца с умствена изостаналост“ – Сборник Персонална и национална идентичност и социална среда – университетско издателство „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2013г. ISBN 978-954-423-863-6
- Тричков. Ив. „Перспективи в развитието на специалното образование” – Перспективи в образованието – УИ „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2014, ISBN 978-954-423-942-8
- Тричков. Ив. „Особености на интеграцията при деца и ученици със специални образователни потребности“ – сборник Образование, общество, личност – УИ „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2015 ISBN978-619-202-032-3
- Тричков Ив. „Професията ресурсен учител – условие за качество на интегрираното образование“ – СБОРНИК Образование, развитие, изкуство – УИ „Паисий Хилендарски“ – 2015г. ISBN 978-619-202-076-7
- Тричков Ив. „Социални нагласи на масовия учител към интеграцията и приобщаващото образование на деца и ученици със специални образователни потребности“ – сборник Предизвикателствата на приобщаващото образование – УИ „Паисий Хилендарски“- 2015; ISBN 978-954-423-994-7
- Тричков Ив. „Същност и специфики на опозиционно-предизвикателното разстройство – условия и предизпозиции, оказващи влияние върху поведението“ – Сборник Иновации и компетентности в образованието – УИ „П. Хилендарски“ – 2016; ISBN 978-619-202-178-8
- Тричков, Ив. (2020) Неорганичната енуреза в контекста на емоционалните разстройства, типични за детството и юношеството – Сборник ”Образование, наука, иновации”, УИ ”Паисий Хилендарски” ISBN 978-619-202-599-1
- Тричков, Ив. ”Изисквания към обучението на ученици с трудности в ученето” – Сборник ”Посланици на приобщаващото образование‘‘ – ISBN 978-619-202-617-2
- Trichkov, Iv. (2023) “Играта като терапевтична интервенция при деца със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието” “The play as an alternative intervencion or children with atention deicit hiperaktivity disorder” – сп. “Педагогика” , София, 2023 ISSN 0861-3982 print, ISSN 1314-8540 online
DOI 10.53656/ped2023-4s.05
- Тричков, Ив. (2023) „Правила, подходи и добри практики за постигане на по-добра успеваемост при деца и ученици с обучителни дефицити“ – -списание “Образование и развитие” ISSN 2603-3577 – Брой 12, 12.2023 г стр. 41-49 2023 http://www.eddev.eu/#IzlIzdania/3AAB898438BE-BA84-1984-EFDFCB52A2A0
- Тричков, Ив. (2023) Правила, подходи и добри практики за постигане на по-добра успеваемост при деца и ученици с обучителни дефицити
Е-списание “Образование и развитие” ISSN 2603-3577 Брой 12, 12.2023 г. 1
Иван Василев Тричков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
- Тричков, Ив. (2024) „Социални предизпозиции към лицата със специални образователни потребности“ – Годишник на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ том III, 2024, стр. 109-120, Пловдивско университетско издателство, ISBN2815-4134
- ТРИЧКОВ, ИВ. (2024) „Психолого-педагогически интервенции и правила в посока възпитание, превенция и редуциране на насилие, и агресивни прояви в детска, и юношеска възраст“ – сборник с доклади от Интердисциплинарна научна конференция „40 години Педагогически факултет традиции и творчество“ – Пловдивско университетско издателство – Пловдив, 2024 – ISBN 978-619-7768-12-1
СТУДИИ И НАУЧНИ СТАТИИ В ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗДАНИЯ
- Triczkow, Iw. О некаторьiх аспектах рискового отношения семьи к гиперактивности – Zagrozenia dzieci I mlodziezy we wspolczesnym spoleczenstwie – 2011. ISBN 978-83-923-929-1-0
- Тричков Ив..,Развитие социальных навыков у подростков – фактор адаптации в социальную среду – Oбразование в созданию современной действительности. Возможности и ограничения – TOM I – Седльце 2013; ISBN978-83-936635-0-7
- Trichkov Iv. Empathy in children with hyperactivity syndrome with attention deficit – Trakia Journal of Sciences,11, number 3, 2013 ; ISSN 1313-7069
- Тричков. Ив. „Условия и факторы для развития национальной идентичности у подростков “ – Sbornik NOWE HORYZONTY W EDUKACJI DZIECI, MLODZIEZY I DOROSLYCH – SIEDLCE -2016; ISBN 978-83-941235-6-7
- Тричков Ив. (2016) „CONDITIONS AND FACTORS AFFECTING EMOTIONALITY AND EMOTIONAL WELLBEING IN ADOLESCENTS“– EDUCATION AND RESEARCH ACROSS TIME AND SPACE – Bitola; Bitola; ISBN 978-9989-100-50-5
- Trichkov Iv. (2018) „SOCIAL ACCEPTANCE AND SOCIAL ATTITUDES TOWARDS PEOPLE WITH DISABILITIES“ – INTED 2018 – 12th International Technology, Education and Development Conference, 5th-7th March, 2018, Valencia, SPAIN Pages: 2450-2460
Publication year: 2018
ISBN: 978-84-697-9480-7
ISSN: 2340-1079
- Trichkov Iv. (2020) “Family Support for Children with Behavioral and Emotional Disorders” – sbornik “Духовність особистості: методологія, теорія і практика” №3 (96) 2020 ; I SSN 2707-7292
- Trichkov.Iv. (2024) “EMOTIONAL EXPERIENCES AS DETERMINANTS OF BEHAVIOR WITH ADOLESCENTS “ – “Емоционалните преживявания като детерминанти на поведението при подрастващите” MULTIDIMENSIONALITY OF EDUCATION IN THE 21ST CENTURY
Volume 6
THEORY AND PRACTICE FOR LIFELONG LEARNING
Студии
Тричков, Ив. (2021) Емоционални разстройства, с начало, типично за детството и юношеството -УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN: 978-619-202-632-5
Тричков Ив. (2021) – Емоционални разстройства с начало, типично за детството и юношеството – УИ „Паисий Хилендарски“ – ISBN 978-619-202-632-5 – студия
Тричков Ив., Динсбаш Г., Бал И. (2020) – ”Обучителни затруднения” – Сборник ”Посланици на приобщаващото образование‘‘ – ISBN 978-619-202-617-2 студия
Тричков Ив., Сивакова В. (2020) – ”Същност и специфики на реализацията на приобщаващото образование в дигитална среда‘‘ – Сборник ”Посланици на приобщаващото образование‘‘ – ISBN 978-619-202-617-2
УЧАСТИЯ В НАУЧНИ ФОРУМИ
- Научно-практическа конференция „Технологични аспекти на интеркултурното образование” – проведена в Благоевград на 18-20. 06. 2009 г., с доклад на тема . “За хиперактивността и нейните прояви сред ромските деца “.
- Научно-практическа конференция „Хуманизация и демократизация на университетското образование” проведена през септември 2009 г. в Китен, с доклад на тема ” Основни разбирания за емпатията”.
3.Научно-практическа конференция „Zagrozenia dzieci I mlodziezy we wspolczesnym spoleczenstwie” – 2011, проведена в Полша с доклад на тема „О некаторьiх аспектах рискового отношения семьи к гиперактивности”.
4.Научно-практическа конференция “Образование в созданию современной действительности. Возможности и ограничения” проведена в Полша, Седльце, 2013 – с доклад на тема: „Развитие социальных навыков у подростков – фактор адаптации в социальную среду”
- Национална научно-практическа конференция „Седем години Ресурсни центрове – гаранция за равен достъп до образование на децата със специални образователни потребности“ 29. 11. – 30. 11. 2013г. – гр. Пловдив – без доклад
- Конференция на Педагогическия факултет при ПУ „Паисий Хилендарски“ – „Образование, общество, личност“ – с доклад на тема: „Перспективи в развитието на специалното образование“ – Боровец, 2014г
- Интердисциплинарна научна конференция „Педиатрични аспекти на аутизма в светлината на стандартната медицина – 03.04. – 04. 04. 2015г. – гр. Пловдив – без доклад
- Конференция на Педагогическия факултет при ПУ „Паисий Хилендарски“ – „Образование, развитие , изкуство“ с доклад на тема: Професията ресурсен учител – условие за качество на интегрираното образование“ – Пловдив, 2015г.
- Международна научно-практическа конференция “Edukacja w kreowaniu wspollczesnej rzeczywistosci – mozliwosci I ograniczenia – с доклад на тема – „Условия и факторы для развития национальной идентичности у подростков“. – Полша, Седьлце -2016г.
- Интердисциплинарна научна конференция „Иновации и компетентности в образованието“ – с доклад на тема: Същност и специфики на опозиционно-предизвикателното разстройство – условия и предизпозиции, оказващи влияние върху поведението“ – Пловдив, 2016г.
- Международна научно-практическа конференция “EDUKACION AND RESEARCH ACROSS TIME AND SPACE” – с доклад на тема – „CONDITIONS AND FACTORS AFFECTING EMOTIONALITY AND EMOTIONAL WELLBEING IN ADOLESCENTS“ Проведена в Битоля, Македония- 6-7.X. 2016г.
- Международна конференция – INTED 2018 – 12th International Technology, Education and Development Conference, 5th-7th March, 2018, Valencia, SPAIN с доклад на тема: „SOCIAL ACCEPTANCE AND SOCIAL ATTITUDES TOWARDS PEOPLE WITH DISABILITIES“
- Интердисциплинарна научна конференция „Образование, наука, иновации“ – с доклад на тема: Неорганичната енуреза в контекста на емоционалните разстройства, типични за детството и юношеството – Пловдив – 2020г.
- Конференция на тема: Предизвикателствата пред съвременното дистанционно приобщаващо образование и обучение – Пловдив – 02.09.2020г
- Участие в конференцията „Компетентностен подход и иновации през XXI век“, 4.11.2022 г.
С доклад на тема; Trichkov, Iv. (2023) “Играта като терапевтична интервенция при деца със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието” “The play as an alternative intervencion or children with atention deicit hiperaktivity disorder” – сп. “Педагогика” , София, 2023 ISSN 0861-3982 print, ISSN 1314-8540 online
Цитирания
Статия
Янкова, Ж. (2017) Допълнителна подкрепа – условие за личностно развитие на деца и ученици в предучилищното и училищното образование, В:„Социално-педагогически аспекти на детското развитие“, Пловдив, Университетско издателство “Паисий Хилендарски“, ISBN978-619-202-279-2, с. 105-116
Цитат от статия
Тричков Ив. (2015) „Професията ресурсен учител – условие за качество на интегрираното образование“ – СБОРНИК Образование, развитие, изкуство – УИ „Паисий Хилендарски“ – 2015г. ISBN 978-619-202-076-7
Статия
Левтерова (2019) “Приобщаващото образование в глобалното общество”: „ Човекът и глобалното общество“, Пловдив, Университетско издателство, ,„Паисий Хилендарски“, ISBN 978-619-202-5033-8
Цитат от статия 95 СТР.
Тричков Ив. (2013)„Себеприемането и самооценката като аспекти на психичното благополучие при подрастващите” – Сборник Благополучието – в контекста на социалната идентичност – университетско издателство „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2013г. стр. 42-49; ISBN 978-954-423-852-0
Статия
Григоров, Л., Тонкина, Ст. (2017) „От интегрирано към приобщаващо образование“- Сборник доклади от шести научен студентски форум – университетско издателство „Паисий Хилендарски” – Пловдив, стр. 507-515, ISBN 978-619-202-269-3
Цитат от статия
Тричков. Ив. (2014) „Перспективи в развитието на специалното образование” – Сборник Перспективи в образованието – УИ „Паисий Хилендарски” – Пловдив, 2014, 97-105; ISBN 978-954-423-942-8
КИСЬОВА, Л. (2020) Професионално развитие на ресурсните учители – Сборник с доклади и добри практики от Национална конференция – ”Ресурсните учители и съвместното преподаване в приобщаващото образование” – изд. София, 2020, ISBN 078-619-7534-12-2
Цитат от статия – стр. 91 – стр. 94
Тричков Ив. (2015) „Социални нагласи на масовия учител към интеграцията и приобщаващото образование на деца и ученици със специални образователни потребности“ – сборник Предизвикателствата на приобщаващото образование – УИ „Паисий Хилендарски“- 2015;165-172; ISBN 978-954-423-994-7
Караджова, А.,Тимчева, В.,Биберова, Д.,Бутова, Д.Танева, Д.,Бънева, Н.,Петрова,Р. (2020) – Развитие на умения за пространствена ориентация при деца с интелектуални затруднения и при деца с хиперактивност (5-10г.) – Сборник доклади от девете студентски научен форум – УИ‘‘Паисий Хилендарски‘‘
Цитат – стр.277
Тричков Ив. (2019) ”Психолого-педагогически правила, модели на добри практики и препоръки при работата, и обучението на деца и ученици с поведенчески разстройства‘‘ – УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-514-4
Тричков, Ив. (2017) „Нагласи на учителите към приобщаването на деца и ученици със специални образователни потребности в социално-образователната среда“ – УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-296-9
Цитат :
Маринчешки, Ил. (2023) “Устойчивото поведение като начин за формиране на себеутвърждаване”, Научен сборник “Психично здраве и процъфтяване през жизнения цикъл” – Пловдивско университетско издателство, ISBN 978-619-7663-81-5 – цитат – стр. 154
ЦИТАТИ МОНОГРАФИИ
МОНОГРАФИЯ
Сивакова, В. (2020) Асистиращи и информационни технологии в образованието- УИ ”Паисий Хилендарски” ISBN 978-619-202-562-5
Цитат на стр.13-14
Тричков Ив. „Семейството и ролята му за приобщаване на деца с ХАДВ” – Сборник Социализация, том I, – университетско издателство „Паисий Хилендарски” , Пловдив, 2011, ISBN 978-954-423-785-1
МОНОГРАФИЯ
Сивакова, В. (2020) Асистиращи и информационни технологии в образованието- УИ ”Паисий Хилендарски” ISBN 978-619-202-562-5
Цитат на стр. 18
Тричков Ив. (2019) „Психолого-педагогически правила, модели на добри практики и препоръки при работата и обучението на деца и ученици с поведенчески разстройства“, УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-514-4
МОНОГРАФИЯ
Сивакова, В. (2020) Асистиращи и информационни технологии в образованието- УИ ”Паисий Хилендарски” ISBN 978-619-202-562-5
Цитат на стр. 127
Тричков Ив. (2019) „Психолого-педагогически правила, модели на добри практики и препоръки при работата и обучението на деца и ученици с поведенчески разстройства“, УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-514-4
МОНОГРАФИЯ
Янкова, Ж.(2020) Помощни средства и технологии за деца и ученици със специални образователни потребности в приобщаващото образование, Пловдив, Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, с. 136, ISBN 978-619-202-568-7. С. 76
Цитат на стр.76
Тричков Ив. (2017) „Нагласи на учителите към приобщаването на деца и ученици със специални образователни потребности в социално-образователната среда“ – УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-296-9
Монография
Янкова, Ж. (2019) “Детерминанти в достъпа до образование на деца и ученици със специални образователни потребности”, ISBN 978-619-202-513-7, Унивирситетско издателство“Паисий Хилендарски“, Пловдив
ЦИТАТ
Тричков Ив. (2017) „Нагласи на учителите към приобщаването на деца и ученици със специални образователни потребности в социално-образователната среда“ – УИ „Паисий Хилендарски“ ISBN 978-619-202-296-9
Цитат в монография
Ангелова, Д. (2024) “Приятелство, емпатия и самооценка”, Пловдив, изд. Макрос
ISBN 978-954-561-621-1
Цитат на статия
Тричков, И., (2023), Играта като алтернативна терапевтична интервенция при деца със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието, в списание Педагогика v.95, №4s, Национално издателство
за образование и наука Азбуки, София – цитат стр. 22 -23
Цитат в монография
Ангелова, Д. (2024) “Приятелство, емпатия и самооценка”, Пловдив, изд. Макрос
ISBN 978-954-561-621-1
Цитат на статия
Тричков, И. (2011), Съпричастността и емоционалната подкрепа в семейните отношения – фактор за изграждане на самоидентичността при подрастващите, в сборник “Персонална и национална идентичност и социална среда, част 2, Университетско издателство “Паисий Хилендарски” статия – цитат 25 страница