Психология
Педагогически факултетПроф. д-р Кирилка Симеонова Тагарева
Ръководител на катедра / Заместник-декан по научноизследователска и проектна дейност
– Лекционни курсове в бакалавърски и магистърски програми: психология на развитието, педагогическа психология, възрастова психология, психология на общуването, теории за привързването, експериментална психология, делово общуване, родителска компетентност, онтогенеза на комуникативното развитие.
– Изведени дипломанти/докторанти: дипломанти – за последните пет години – над 25/докторанти – 1 бр. изведен докторант.
– Участие в научни проекти – международни, български, изследователска дейност
І. Участия в международни проекти -не
І І. Участия в български проекти- 8 броя
Изследователска дейност – 22 броя.
– Участие в редколегии на международни и български списания: 1 брой международни и 1 брой български
- Член на редакционната колегия на сп. “Психология на развитието”, издавано от катедра „Психология“ на ПУ „Паисий Хилендарски“
- Член на редакционна колегия на сп. «Вектор науки ТГУ. Серия: Педагогика, психология»», (г. Тольятти)
– Членство в международни и български професионални съюзи и организации -2 броя
- Дружество на психолозите в България
- Съюз на учените в България, секция Педагогика и психология
Дисертации Редовен аспирант в Москва, в Психологическия институт към Руската Академия на образованието. Обучение в световно известната школа на Мая Лисина, изучаваща общуването на децата с възрастните. Защитила дисертация на тема: „Психология на предметно-манипулативната дейност на децата“ в 1993 г. – доктор по психология.
Монографи
2007г. – Проблеми на общуването в ранна детска възраст, С., Изд. “Спектър”. 144 с., ISBN 978-954-432-059-8.
2007г. – Психология на предметната дейност в ранна детска възраст, С. , Изд. “Спектър”, 2007, 145 с., ISBN 978-954-435-060-4.
Учебници и учебни помагала за студенти
2017г. – Учебно помагало Психология на развитието в ранна възраст. Диагностика. Университетско издателство „Паисий Хилендарски”,. Стр171. ISBN 978-619-202-223-5.
Статии
2007- Тагарева К. Общуване и развитие на предметно-манипулативната дейност в кърмаческа възраст. В сп. “Българско списание по психология” 2007, бр. 1. Стр. 5-33.
2007-Тагарева, К. Сензорна и двигателна депривация в ранна детска възраст. В сп. “Психологическа мисъл”, 2007. Стр. 40-47.
2008- Тагарева, К. Междуличностни отношения на децата от предучилищна възраст. В «Българско списание по психология» 2008 г. Брой 1-4. стр. 339-345.
2009- Tagareva, K. S. Research Work Of The Personal Preferences Characteristics Of The 8 Or 9-Year-Old Children Deprived Of Parental Care // Bulgarian Journal of Psychology, 2009, issue 3-4, p.353-361.
2010- Тагарева, К. Психологията на ранното детство от позицията на концепцията на М. И. Лисина. В сп. Предучилищно възпитание, 2010, бр. 5, стр. 24-28.
2010- Тагарева, К. С. Развитие на общуването в ранна детска възраст. В сп. Психология журнал, 2010 г. №7, 17-22 стр.
2011- Тагарева, К. Развитие на речта в общуването при две-три годишни деца, лишени от родителска грижа. В сп.: Българско списание по психология, 2011, Брой 3-4, с. 327-331.
2012-Тагарева, К. Коммуникативное и психическое благополучие детей из специализированных учреждений – важнейшая задача профессиональной деятельности педагогов. В сп. Психология и школа, 2012 г., № 2, стр. 49-53
2012г.-Тагарева, К. Диагностика на развитието на общуването и предметната дейност при деца в ранна възраст със съмнения за аутизъм В: “Сборник по клинична и консултативна психология”, София, Изд. Стено, 2012 г. Стр. 213-221. ISBN 978-954-449-598-5.
2013г.-Тагарева К. и Гинина Б. Смущения в емоционалното привързване и подходи за лечение и приобщаване на децата към средата. В сп. «Практическа педиатрия», ISSN 1311-0756. Брой 9, 2013 г. Стр. 5-8.
2013г.-Tagareva, K. S. The Psychological Welfare of Infants from Medical and Social Institution. In: TRAKIA JOURNAL OF SCIENCES, Volume 11, N. 3, 2013. ISSN 1313-7069. P. 237-241.
2014г.-Тагарева, К. Комуникация (общуване). Комуникация с пациента // Въведение в психологията. За студентите от сферата на здравеопазването. Под. ред. Р.И.Масалджиева. Пловдив: Миртани инвестмънт, 2014. ISBN 978-619-90245-1-5. Стр. 101-114.
2014г.-Тагарева, К.С. Оценка на отношението на майките към своите две-тригодишни деца// Сборник научни доклади от VII-я национален конгрес по психология, 31.Х.-2.ХI.2014г., изд.: Продуцентски център ЛМ ЕООД, София, 2014, ISBN: 978-954-91472-9-2. Стр. 594-601.
2014г.-Тагарева, К.С. Бърнаут синдром, обучение и карьерное развитие. В: Современное образование: роль психологии. Москва, 2014, ISBN 978-5-4469-0336-3. стр. 591-596.
2014г.-Тагарева, К. Стресс и выгорание у специалистов в сфере помагающих профессии. В: INKLUZJA SPOLECZNA JAKO REMEDIUM PEDAGOGICZNE W DOBIE KRYZYSU. 2014. Siedlce, Posska. PL ISSN 2038-4179 с.403-408.
2015г.-Тагарева, К. Изучаване на родителското отношение към деца в кърмаческа възраст. В сб. Психология и общество. Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2015. Стр. 218-227. ISBN 978-954-423-991-6.
2015г.-Tagareva, K. The Emotiotnal Well-Being and The Parent’s Attitude to The 3-4 Yeay Old Children // Social Competences, Creativity and Wellbeing. Plovdiv University Press “Paisii Hilendarski”,2015. P. 155-159. ISBN 978-619-202-023-1.
2016г.Тагарева, К. Психично благополучие в късното юношество В сб. Смисъл и психично благополучие в развитието. Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2016. Стр.76-101. ISBN 978-619-202-146-7.
2016г.-Тагарева, К. Психичното благополучие и синдромът Бърнаут. Емпирично изследване на синдрома Бърнаут при работещи в образователната и социалната сфера. В сб. Смисъл и психично благополучие в развитието. Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2016. Стр.102-131.ISBN 978-619-202-146-7.
2016г.-Тагарева, К. Ранно вмешателство при деца от раждането до тригодишна възраст. В сб. Алтернативи в образованието. Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2016. Стр. 122-134. ISBN 978-619-202-093-4.
2016г.-Тагарева, К. Програмата „Ранна детска интервенция“ – алтернатива за работа с деца от раждането до тригодишна възраст. В сб. Алтернативи в образованието. Част II Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2016. Стр. 55-64. ISBN 978-619-202-194-8.
2016г.-Мещерякова, С., Тагарева, К. и Б. Гинина. Сравнителен анализ на развитието на привързаността към близкия възрастен при деца от различни социални условия. В сп. „Психология на развитието“. Бр. 2, 2016. Стр. 59-75. ISSN 1313-759X.
2016г.-Тагарева, К. Деинституционализация домов ребенка в Болгарии и применение культурно-исторического подхода в решении проблем развития детей раннего возраста. Челпановские чтения 2016: Диалог научных школ Психологического института: Л.С.Выготский, Б.М.Теплов, Г.И.Челпанов/ Сборник научных материалов Всероссийской научно-практической конференции. Москва, 15 ноября 2016/ Альманах Научного архива Психологического института/ сост.науч.ред. отв.вып. О.Е.Серова, Е.П.Гусева.- М. ; СПб. : Нестор-История, 2016. Вып.8.-544 с., ил. Стр.505-518. ISBN 978-5-4469-0982-7.
Доклади
2013г.-Тагарева, К. Развитие коммуникативных умении у студентов в контексте психического здоровья и благополучия В сб. «Социальная психология в образовательном пространстве», Москва, 2013. Стр. 129-131. ISBN 978-5-94051-134-4.
2015г.-Тагарева, К. Привързаност на майките и бащите към децата от ранна възраст. В: Предизвикателствата на приобщаващото образование. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2015, ISBN 978-954-423-994-7. Стр.156-165.
2015г.-Тагарева, К. С. Диагностика на игровата дейност на две-тригодишните деца. В: Образование, развитие, изкуство. Позитивно развитие. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2015, ISBN 978-619-202-075-0. Стр.94-104.
2016г.-Тагарева, К. Ранна основа на комуникативните компетенции. В сб. Иновации и компетентности в образованието. Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2016. Стр. 447-461. ISBN 978-619-202-178-8.
2016г.- Тагарева, К. Идеи Л.С. Выготского через призму концепций общения М.И. Лисиной в болгарских культурных условиях. В Международный симпозиум „Л.С.Выготский и современное детство“ ,МГППУ- Москва, 16 ноября, 2016.
Публикувани рецензии, становища и отзиви в научни/академични списания
2015г.-Рецензия и председател в научно жюри в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ във връзка с конкурс за заемане на академичната длъжност ‘доцент’ в Пловдивски университет “Паисий Хилендарски” по: област на висше образование 3.Социални, стопански и правни науки, професионално направление 3.2. Психология (Педагогическа и възрастова психология) към катедра “Психология и социални дейности” на факултет Педагогически.
2015г.-Рецензия в научно жюри във Великотърновския университет „Св.св. Кирил и Методий” във връзка за заемане на академичната длъжност ‘професор’ във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий” по област на висше образование 1.Педагогически науки; професионално направление 1.2.Педагогика, научна специалност Специална педагогика-интеграция на деца със специални образователни потребности.
Цитирания
2014 – Тагарева, К. Проблеми на общуването в ранна детска възраст, С., Изд. “Спектър”. 144 с., ISBN 978-954-432-059-8, цитирано в :Гинина, Б. (2014). Стратегии за коригиране на дезорганизацията и разстройствата в привързаността. Приложна психология и социална практика. XIIІ Международна научна конференция (с. 501-514). Унив. изд. ВСУ „Черноризец Храбър”. Варна, България. ISSN 1314-0507.
2014г. – Тагарева, К. Психология на предметната дейност в ранна детска възраст, С. , Изд. “Спектър”, 2007, 145 с., ISBN 978-954-435-060-4., цитирано в: Костадинова, К. Деинституционализация в ранно детство. Превенция на социалната депривация. Автореферат на дис. труд за присъждане … „доктор” по медицина.С. 2014.