Изберете страница

На 21 март 2025 г. Педагогическият факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ събра водещи фигури от академичните среди, образователните институции, социалния сектор и гражданското общество в рамките на кръглата маса „Партньорства за успех“. Събитието се проведе в духа на открит диалог, вдъхновяващи идеи и споделена визия за устойчиво развитие на човешкия капитал. Специални гости на инициативата на Педагогическия факултет бяха д.ик.н. Янка Такева – председател на Синдиката на българските учители и госпожа Васка Атанасова – старши експерт по начално образование към РУО Пловдив

В пленарния си доклад: „Педагогика, психология, изкуство и социални науки в подкрепа на човешкия капитал“ проф. д.п.н. Дора Левтерова подчерта значимостта на междудисциплинарния подход в подготовката на специалисти, способни да отговорят на нуждите на съвременното общество. Тя постави акцент върху синергията между образованието, психологията, изкуството и социалните дейности като катализатор за изграждане на адаптивна, иновативна и социално ангажирана общност. В изложението си проф. Левтерова апелира за по-тясно партньорство между академичните среди и практическите полета на приложение, особено в контекста на дигиталната трансформация.

В своето вдъхновяващо слово Деканът на Педагогическия факултет – проф. д-р Владимира Ангелова, подчерта, че съвременното образование изисква не само преподаване, но и съвместно сътрудничество, интердисциплинарност и свързаност с реалните обществени потребности. Тя представи визията на факултета като динамична образователна екосистема, в която знанието и практиката се преплитат. Факултетът подготвя специалисти в осем професионални направления, като всяка специалност е насочена към реализация в обществено значими сектори и дава възможност за академично и професионално израстване.

В рамките на кръглата маса бяха представени нови програми за продължаващо обучение, разработени от катедрите на Педагогическия факултет. Курсовете са насочени към практици от сферата на образованието, социалните дейности, изкуствата, както и към специалисти от обществения и частния сектор. Те поставят акцент върху развиването на ключови умения, необходими в динамичната работна среда.

  • Психологически и организационни умения – курсове по емоционална интелигентност, управление на стреса, ефективно лидерство, работа в екип, медиация и организационна култура.
  • Работа с деца и юноши – теми като превенция на агресията, просоциално поведение, развиване на резилиънс, драма и психодрама в образователна среда.
  • Социално включване и работа с уязвими групи – програми за подкрепа на деца с увреждания, лица в риск и хора със специални образователни потребности.
  • Спортна и криминална психология – специализирани обучения за работа в специфични професионални контексти, като спортни школи, служби за сигурност и др.
  • Изкуство и естетическо възпитание – курсове по изпълнителско изкуство за детски музикален театър, Музикално изпълнителско изкуство, Теория, аранжиране и композиция за джаз и поп музиканти, стандартен и ускорен курс за подготовка на кандидат-студенти за изпита по изобразително изкуство 

Всички обучителни курсове са практически ориентирани, гъвкави като формат и насочени към развиване на професионална ефективност и социална отговорност. Те предлагат възможност за надграждане на квалификацията и адаптация към новите предизвикателства на работната среда.

Заключителната част на кръглата маса даде сцена на открит диалог между представители на образованието, практиката и институциите. Обсъжданията очертаха нуждата от:

  • по-добро взаимодействие между университет и институции;
  • дигитална трансформация на учебния процес;
  • разработване на адаптирани програми за учители и директори;
  • засилване на психологическата подкрепа в училищната среда;

Кръглата маса оцени форума като изключително ползотворен, с конкретен принос към изграждането на стабилни партньорства и иновативни образователни модели. Сред основните предложения, изведени по време на дискусиите, изпъкна идеята за създаване на Център за научни изследвания и продължаващо обучение към Педагогическия факултет.

Такъв център би играл ключова роля в поддържането на активен диалог между академичната общност и реалната образователна и професионална среда. Чрез гъвкави програми за надграждащо обучение той ще създаде механизъм за устойчиво взаимодействие между студенти, преподаватели и широк кръг институционални и професионални партньори – от училища и детски градини до социални и бизнес структури, които реално разчитат на кадри, подготвени от факултета.

Първата част от събитието завърши с емоционално видео, създадено от студенти на Педагогическия факултет с помощта на доц. д-р Одажиев. Те споделиха какво означава за тях обучението, какво ги мотивира, какви ценности носят със себе си и какво искат да променят в света като бъдещи учители, психолози, социални работници, артисти и лидери.

След кратка пауза за кетъринг и неформални разговори между участниците, програмата продължи с практическата част на деня – уъркшопи, посветени на ключови теми от образованието, психологията, социалната работа и изкуствата.

УЪРКШОПИ: СЪРЦЕТО НА ДИАЛОГА МЕЖДУ ТЕОРИЯТА И ПРАКТИКАТА

 „Позитивното лидерство – универсален ключ към метаморфозите на личния потенциал“
Доцент д.пс.н. Манол Манолов помогна на  участниците в този уъркшоп да преминат през процес на самоосъзнаване и лична трансформация чрез иновативни методи от позитивната психология. Проективни карти, символи и индивидуални „пътни знаци“ помогнаха за формулиране на лични предизвикателства и стратегии за справяне с тях. Финалната част включи упражнение за самоутвърждаване и самопохвала – практики, които засилват вярата в личната ефективност и вдъхновяват към действие.

„Отношението и ценностите – ключов фактор при свързването в социалната работа“
Социалните работници, преподаватели от Педагогическия факултет и представители на НПО-та се обединиха около убеждението, че човешкото отношение и емпатията са основата на качествената социална услуга. Чрез интерактивна сесия участниците обмениха опит, разгледаха реални казуси и дискутираха ефективни ценностно-обвързани подходи в работата с уязвими групи.

„Индивидуален профил на стреса и резилиънса“


Воден от проф. д-р Юрий Янакиев, уъркшопът предложи уникално съчетание от теоретичен анализ и технологични инструменти за профилиране на индивидуалната реакция към стрес. Участниците използваха самооценъчни скали и наблюдаваха демонстрация на невротехнологии за разпознаване на хроничния стрес. Дискусията засегна превенцията, възстановяването и ролята на психичното здраве в професионалния живот.

„Психофизически тренинг за професии в обществения сектор“


Воденият от доц. д-р Одажиев уъркшоп въведе участниците в източни практики за психофизическа устойчивост и вътрешна мобилизация. Демонстрираните техники разкриха стратегии за самоконтрол, гъвкава реакция и хармония между тяло и съзнание – особено необходими в професии с високи нива на стрес.

„Актуални предизвикателства пред педагогическите специалисти“


Модерирана от проф. д.п.н. Дора Левтерова, дискусията започна с твърдението, че „успешната комуникация с родителите е по-трудна от работата с децата“. Участниците обсъдиха фактори като прекомерното използване на технологии от деца, ранната диагностика, родителските нагласи и дори предложения за промяна на термини като „СОП“. Във фокуса бе нуждата от партньорство между семейство, училище и университет.

„Компетентностният подход и фасилитирането в детската градина и училището“


Модераторите доц. д-р Николинка Атанасова и доц. д-р Екатерина Чернева насочиха участниците към изграждане на мисловни карти и изследване на фасилитирането като подход за съвременно образование. Проведен бе SWOT анализ на фасилитирането, с фокус върху създаване на позитивна учебна атмосфера чрез учене чрез действие и сътрудничество.

„Наука и творчество за малки изследователи“


Под ръководството на своите преподаватели гл. ас. д-р Николай Данев и гл. ас. д-р Елена Каменова, студентите от специалностите ПУП, НУП и НУПЧЕ от клуб „Млад педагог“ организираха експериментална лаборатория за деца. Гостите наблюдаваха как се прави „слонска паста за зъби“, как работи сапунът срещу микроби, как яйце става гумено и как се строи мост от спагети. Играта стана мост между академията и бъдещите ученици.

„Музикалната интерпретация – традиции и съвременност“


Силно вдъхновяващо преживяване, в което студенти от катедра „Музика“ и ученици от СУ „Любен Каравелов“ представиха седем музикални произведения – от народна музика до джаз и поп. Изпълненията бяха анализирани от преподаватели, а на финала проф. д-р Таня Бурдева поздрави участниците с думите: „Този уъркшоп е пример как партньорството между изкуство и образование изгражда личности с мисия.“