Изберете страница

През юли 2024 г. в Педагогическия факултет на Пловдивския университет “Паисий Хилендарски” се проведе вдъхновяващо обучение, посветено на внедряването на СТЕМ/СТЕАМ проекти в училищното образование. То бе насочено едновременно към университетски преподаватели, образователни експерти и учители от начален и гимназиален етап – всички, обединени от стремежа към практически опит с дигиталните технологии, търсенето на ефективна методология за разработване на проектно-базирани задачи, дизайнерско мислене и преподаване на умения от 21-ви век. Обучението включваше стратегии за активно учене, работа с различни материали – както цифрови, така и аналогови, и завърши със съвместно разработване на практически план за внедряване на СТЕМ/СТЕАМ проект в училищното образование.
Водещ на обучението беше г-жа Меглена Запрева, експерт по разработване на STEM /STEAM учебни програми и стипендиант на комисия Фулбрайт, която представи иновативни методи за интегриране на науката, технологиите, инженерството, изкуствата и математиката в училищното образование. Нейната експертиза е натрупана в хода на осемгодишния ѝ опит в разработването и прилагането на STEM/STEAM проекти в ежедневната ѝ работа с ученици от начален и прогимназиален етап в Ню Йорк.
Освен фокус върху интегрираното обучение, което насърчава учениците да се занимават с проблеми, пресичащи границите на учебните предмети и разглеждащи сложни взаимовръзки, участниците в обучението преосмислиха важността на развитието на уменията на 21-ви век като критично мислене, креативност, комуникации и сътрудничество.
Специално внимание беше отделено на развитието на дигитални и инженерни умения във всеки етап от предучилищното и училищното образование, като участниците се включиха в практически занятия по програмиране и строене на роботи. Това им позволи да приложат на практика наученото и да видят как могат да ангажират своите ученици с реални технологични предизвикателства.
Обучението включваше и симулация на училищна експедиция, която демонстрира как учениците могат да бъдат въвлечени в изследователски проекти, комбиниращи различни учебни предмети и практически дейности.
Събитието даде възможност на специалисти от различни предметни области и различни образователни институции и факултети на университета да дискутират свободно и да обменят идеи, насочени към планирането на проектни задачи, решаващи автентични проблеми и предизвикателства.
Меглена Запрева впечатли с богатия си практически опит, творчески потенциал и предостави на всички участници ценни ресурси и стратегии за успешна интеграция на STEM и STEAM в учебния процес.
Събитието се организира от научна група 3.1.4. Смарт технологии в образованието (SmartTechEdu) в рамките на проект № BG-RRP-2.004-0001-C01 „ДИГИТАЛНИ УСТОЙЧИВИ ЕКОСИСТЕМИ – ТЕХНОЛОГИЧНИ РЕШЕНИЯ И СОЦИАЛНИ МОДЕЛИ ЗА УСТОЙЧИВОСТ НА ЕКОСИСТЕМИ (ДУЕкоС)“.