Изберете страница

На 19 юни 2024 г. в Пловдив се проведе обучителен семинар на тема „Доклад-самооценка и възможни доказателства – Основни акценти“. Събитието беше организирано от Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) и се състоя в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, където участие взеха над 150 преподаватели от университета и ректори и заместник-ректори на други водещи Пловдивски университети.

Сред лекторите на семинара бяха:

  • Проф. д-р Елиза Стефанова – председател на НАОА
  • Проф. д.н.к. Мария Шнитер – заместник-председател на НАОА
  • Доц. д-р Мария Кехайова-Стойчева – член на Акредитационния съвет на НАОА

Основни теми на семинара

По време на семинара бяха разгледани важни теми, свързани с новите изисквания и промени в акредитационния процес:

  • Смисълът от промените: Лекторите обсъдиха какви са причините и целите за актуализацията на стандартите и критериите за акредитация, както и методиката и процеса на оценяване.
  • Нови формуляри и насоки: Представени бяха нови формуляри за доклад-самооценка и методически насоки за тяхното попълване. Специално внимание беше обърнато на формулярите за първични данни, които ще се прилагат към докладите.
  • Електронно подаване на документи: Беше подчертано значението на изцяло електронното подаване на документи, което ще улесни процеса и ще гарантира по-голяма ефективност.
  • Стриктно спазване на срокове: Участниците бяха информирани за необходимостта от стриктно спазване на сроковете и следене на графика за подаване на данни.
  • Точност на данните: Лекторите акцентираха върху важността на прецизното подаване на данни от висшите училища към НАЦИД и Рейтинговата система, както и внимателното попълване на формулярите с първични данни по количествените индикатори.
  • Подбор на доказателствени материали: Обсъден беше подходът към подбора на доказателствени материали, свързани с количествените и качествени индикатори по критериите и съответните стандарти.
  • Аналитичен характер на доклада-самооценка: Лекторите подчертаха значението на аналитичния характер на доклада-самооценка, както и нуждата от синтезирано съдържание и ограничен обем на докладите.

Семинарът предостави на участниците ценна информация и практически насоки за подготовка на доклади-самооценка и доказателства в съответствие с новите изисквания. Очаква се тези промени да повишат качеството на акредитационния процес и да допринесат за подобряване на висшето образование в България.