Изберете страница

На 9 май 2025 г. в Нова сграда на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ се проведе Четиринадесетият студентски научен форум на Педагогическия факултет. Събитието събра студенти, докторанти и преподаватели, представяйки техните научни постижения и творчески проекти в богата програма от секционни заседания, работилници, изложби и изпълнения.

Тържествено откриване
Форумът бе открит тържествено в 10:00 ч. в Първа аула. Деканът на Педагогическия факултет проф. д-р Владимира Ангелова приветства участниците и подчерта значимостта на студентските изследвания и иновации в образованието. Поздравление отправи и заместник-ректорът доц. д-р Борян Янев от името на ректора проф. д-р Румен Младенов, като пожела успех на форума и изрази подкрепата на академичното ръководство към младите изследователи.

Научни секции
В рамките на форума се проведоха паралелно пет научни секции, във всяка от които студентите представиха свои доклади пред научно жури. 

  • Секция I – Докторантипредседател: доц. д-р Екатерина Чернева; научен секретар: гл. ас. д-р Елена Каменова. Докторантите представиха широк кръг изследвания в областта на педагогиката и психологията – от иновативни методи на обучение и дигитализация в образованието до психосоциални аспекти на възпитанието, доброволчеството и образователния мениджмънт.
  • Секция II – Социална психологияпредседател: проф. д-р Кирилка Тагарева; научен секретар: гл. ас. д-р Гергана Славчева. Докладите бяха фокусирани върху социално-психологически теми като влиянието на авторитета и облеклото върху поведението, самочувствието в различни възрасти, нагласите към социални явления (например расизъм, граждански брак), въздействието на медиите и социалните мрежи, както и прояви на про-социално и девиантно поведение.
  • Секция III – Позитивна психологияпредседател: доц. д.пс.н. Манол Манолов; научен секретар: гл. ас. д-р Венелина Стоева. В тази секция бяха разгледани въпроси от областта на позитивната психология: емоционалната интелигентност и нейното развитие през годините, изграждането на дълбоки междуличностни връзки, влиянието на моментното настроение и скуката върху креативността, връзката между благополучието и различни фактори (статус, възраст), психологическите аспекти при диагноза като аутизъм и подкрепата за родителите, както и техники за разпознаване на лъжата в ежедневието.
  • Секция IV – Образование и съвременни технологиипредседател: доц. д-р Николинка Атанасова; научен секретар: гл. ас. д-р Бистра Пощова-Николаева. Докладите обхванаха иновативни подходи в обучението и използванетоของ съвременни технологии: нагледно моделиране при създаване на текстове в предучилищна възраст, методи за развиване на свързана реч чрез игри с приказки, използване на пантомима за социално-емоционални умения при деца, интегриране на анимация в учебния процес, прилагане на игрови технологии за усвояване на математически умения (напр. таблично деление), както и внедряването на изкуствен интелект (ChatGPT) като инструмент в помощ на учителя.
  • Секция V – Социални дейности, семейно възпитание и изкуствапредседател: доц. д-р Нона Глушкова; научен секретар: гл. ас. д-р Диляна Ангелова. В тази интердисциплинарна секция бяха обсъдени теми, свързани със социалната работа, семейството и приложението на изкуството във възпитанието: нагласите на студентите педагози към интимността и нейните граници, влиянието на приятелската среда като защитен или рисков фактор при подрастващите, ефективността на интервенциите на социалните работници с деца, преживели насилие, прилагането на позитивната психотерапия в социалната работа, ролята на детската градина в подкрепа на семейството в дигиталната ера, партньорството между родители и учители в началното училище и комуникацията им в онлайн среда. Също така бяха представени творчески аспекти като фотографията и киното като инструменти за интерпретация на реалността в социален контекст, както и постер, посветен на предизвикателствата пред социалната работа в малки населени места.

Тренинг, уебинар и работилници
Паралелно с научните сесии, за участниците бяха организирани практически обучения и ателиета, насочени към развитие на умения и обмен на опит:

  • Тренинг „Презентирай се, презентирай ме“ – интерактивно обучение за усъвършенстване на презентационните умения, водено от гл. ас. д-р Мария Величкова и ас. Илица Даскалова. Чрез упражнения и практически съвети студентите се запознаха с техниките за създаване и изнасяне на въздействаща презентация – от силното начало и убедителното изложение до ефектния завършек.
  • Уебинар „Система за генериране на джазова импровизация чрез машинно обучение“ – онлайн семинар, представящ иновативна система за създаване на джазови импровизации с изкуствен интелект, водещи: проф. д-р Веселин Койчев и докторант Иван Драголов. В рамките на уебинара бяха демонстрирани практически примери на жива джаз импровизация, изпълнена съвместно от музиканти и компютърна програма, което илюстрира синергията между музикалното изкуство и технологиите.
  • Работилница „Създай, включи, вдъхнови: Book Creator и дигиталната трансформация в обучението по Човекът, природата и обществото“ – практическо ателие с фасилитатор доц. д-р Ани Епитропова, представящо резултати от иновативна обучителна практика. Студенти от специалностите Начална училищна педагогика и Начална училищна педагогика с чужд език демонстрираха как чрез платформата Book Creator могат да се създават мултимедийни електронни книги. Работилницата показа как съчетаването на дигитални технологии с педагогически подходи подпомага формирането на ключови компетентности у бъдещите учители и насърчава интегрирането на съвременни технологии в началното образование.
  • Ателие „Рисуване върху текстил“ – творческа работилница за изобразително изкуство, фасилитатори: гл. ас. д-р Мирена Васева, Станислава Стоянова и Симона Стефанова (специалност Графичен дизайн с реклама). Участниците имаха възможност да се потопят в света на креативността, като се научат да декорират текстилни изделия (еко чанти) с различни техники за рисуване върху плат. Ателието комбинира артистично изразяване с послание за екологичен начин на живот, като всеки студент създаде уникален дизайн с безопасни и щадящи околната среда материали.
  • Ателие „Куклите“ – практическо занимание в областта на кукленото изкуство, фасилитатор: гл. ас. д-р Зоя Капон. Бе оформено творческо пространство, където студентите от специалностите Предучилищна педагогика и Предучилищна педагогика с чужд език представиха собственоръчно изработени кукли. Богатото разнообразие от използвани материали и художественият подход при изработката позволиха на участниците да се запознаят с изкуството на кукления театър и да стимулират творческото си развитие. В ателието бяха изложени десетки авторски кукли, чрез които младите педагози упражниха умения за целенасочена дейност и въображение в образователен контекст.

Художествени изложби и арт инсталации
Културната програма на форума включваше и няколко изложби на студентско творчество и интерактивни арт инсталации, разположени във фоайетата на Новата сграда:

  • Изложба „БУКВИТЕ“ – експозиция от учебни проекти на студенти III курс, специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство. Работите на студентите бяха посветени на красотата и формата на буквите, като изложбата бе създадена в контекста на предстоящите майски празници (11 и 24 май), посветени на делото на светите братя Кирил и Методий. Третокурсниците представиха свои оригинални графични творби на тема азбука, демонстрирайки креативност и почит към традицията на писмеността. Творчески ръководител на изложбата бе д-р Тотка Григорова, гл. асистент в Кирило-Методиевския научен център при Българската академия на науките.
  • Изложба „БЯЛОТО В ЧЕРНОТО“ – сборна изложба от графични произведения на студенти II и III курс от специалностите Педагогика на обучението по изобразително изкуство и Графичен дизайн с реклама, с ръководител доц. д-р Крикор Касапян. Експозицията включва графични листове, изпълнени в две направления – рисувателна графика и печатна графика – обединени от темата за контраста между бялото и черното. Студентите показаха декоративни композиции с геометрични форми в черно, бяло и сиво, както и прецизно изработени графики в техника „суха игла“ на човешки фигури в детайлна среда. Чрез тази изложба младите автори демонстрираха усвоените класически техники по графично изкуство и умението си да пресъздават идеи чрез контраста на цвета и формата.
  • Изложба „ПЛАКАТ“ – експозиция от 24 художествени плаката на различна тематика, дело на студенти IV курс, специалност Графичен дизайн с реклама, създадени под художественото ръководство на известния български плакатист Константин Отонов. Постерите представяха разнообразни социални и културни теми, отразени през погледа на младите дизайнери, като съчетаваха творчество и визуално въздействие. Проектите на студентите впечатлиха посетителите със своята оригиналност и професионално изпълнение, резултат от придобитите умения в областта на графичния дизайн.
  • Арт инсталация „ЧУВСТВАЙ“ – интерактивна инсталация, представена от Цветина Симеонова (студентка IV курс, специалност Графичен дизайн с реклама). Проектът съчета изложба и пърформанс, при който зрителите се превърнаха в участници. Всеки посетител имаше възможност да избере стикер, отразяващ неговата личност или настроение, и да го залепи на специална стена, като по този начин визуално изрази себе си пред останалите. След това участниците теглеха сгънат цитат „късметче“ или добавяха собствено послание. Инсталацията създаде пространство за изразяване на емоции и идеи и насърчи чувството за общност – пъстроцветните стикери символизираха разнообразието и емоционалното богатство на хората, а взаимният обмен на мисли остави трайно послание върху стената на инсталацията.
  • Арт инсталация „ТИШИНАТА ГОВОРИ“ – концептуална изложба-инсталация, дело на студенти III курс, специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство, с ръководител д-р Анита Паскалева. Младите творци представиха поредица от арт обекти и пърформанс, провокиращи размисъл по теми, които ги вълнуват. Концепциите на инсталациите бяха инспирирани от личните позиции на студентите по жизнено важни въпроси – връзката с родовите корени и родния дом, вътрешния емоционален свят, екзистенциални теми като изборите в живота, отношението към традициите, както и болезнени социални въпроси (напр. аборта, насилието, кича в обичаите). Чрез средствата на съвременното изкуство изложбата „Тишината говори“ предостави безмълвен, но силно въздействащ диалог по тези въпроси. Под художественото напътствие на д-р Паскалева студентите успяха да ангажират публиката, като доказаха, че тишината понякога говори по-силно от думите.

Музикална програма
В следобедните часове форумът продължи с богата музикална програма в концертна зала „Аполон“. В програмата се включиха студенти от специалностите Джаз и поп изпълнителско изкуство, Музика и Педагогика на обучението по музика, които представиха свои изпълнения – инструментални и вокални произведения от класическия и съвременния репертоар. Концертът беше организиран под ръководството на проф. д-р Веселин Койчев, доц. д-р Диана Станчева, гл. ас. д-р Майя Бошева, гл. ас. д-р Румяна Жекова-Стойнова, д-р Станка Даутовска, г-н Георги Найденов и докторант Кристина Михова. Под тяхно наставление талантливите студенти изпълниха творби от композитори като С. Рахманинов, Дж. Верди, Е. Дербенко, български народни песни в обработка, както и съвременни популярни пиеси. Публиката се наслади на високо професионално ниво на изпълнение, аплодирайки както соловите изпълнители, така и камерните ансамбли. Музикалната програма създаде вълнуваща атмосфера и демонстрира художествените заложби и педагогическата подготовка на студентите музиканти.
Театрална постановка
Кулминация на форума бе театралната постановка „Неделя вечер“, представена в 19:00 ч. на сцената на Учебния театър при Ректората. Дипломният спектакъл бе изпълнен от студентите IV курс, специалност „Актьорство за драматичен театър“ под художественото ръководство на доц. Леонард Капон. Младите актьори пресъздадоха емоционална и провокативна история, изследваща темите за изневярата, предателството и силата на любовта. В центъра на сюжета е семейна двойка, изправена пред тежко изпитание във взаимоотношенията си, а неочаквана гостенка в дъждовна неделна вечер преобръща техния свят. Чрез блестящата си актьорска игра студентите успяха да предадат сложните преживявания на героите и да ангажират публиката със силно драматично присъствие. Постановката „Неделя вечер“ бе възнаградена с бурни аплодисменти и постави впечатляващ финал на форума, демонстрирайки успехите на възпитаниците на Педагогическия факултет и в сценичните изкуства.
Четиринадесетият студентски научен форум на Педагогическия факултет затвърди традицията на факултета да предоставя платформа за изява на младите специалисти. През целия ден участниците и гостите имаха възможност да обменят идеи, да почерпят вдъхновение и да се убедят в високото ниво на подготовка и талант на студентите. Форумът завърши с връчване на сертификати на всички участници и обща снимка пред входа на Нова сграда, запечатвайки духа на академична общност и творческо сътрудничество, който събитието успя да създаде.

Всички снимки от събитието може да разгледате в ГАЛЕРИЯ.