Изберете страница

На 11 декември 2024 г. Клубът по приобщаващо образование към Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, с участието на Борис Русев, студент в 3-ти курс специалност „Специална педагогика“, организира лекция на тема „Квалификация на педагогическите специалисти: Как се прави политика?“.

Гост-лекторът г-н Димитър Асенов, директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти (НЦПКПС), представи актуален поглед върху системата за квалификация у нас и ролята на висшите училища и техните департаменти в този процес.

Департаментът за квалификация на Пловдивския университет, ръководен от проф. д.п.н. Дора Левтерова, бе споменат като пример за място, което съчетава високи стандарти и професионална подготовка.

Г-н Асенов изрази критика към частните организации и НПО-та, които предлагат квалификационни курсове без необходимите ресурси и материална база. Той отбеляза, че голяма част от делегираните бюджети се насочват към тях, но реалната стойност за педагогическите специалисти остава спорна.

Разяснения и насоки към педагогическите специалисти

Г-н Асенов отдели специално внимание на предизвикателствата, пред които са изправени педагогическите специалисти в процеса на квалификация. Той разясни ключови стъпки за успешното участие в обученията и подчерта важността на:
Практическата приложимост на знанията;
Системната подкрепа за новоназначени учители;
Обратната връзка като инструмент за повишаване на качеството на квалификациите.

Специалистите получиха ценни насоки и примери от опита на г-н Асенов, които могат да приложат в своята работа.

Обученията и предизвикателствата пред системата

В дискусията беше повдигнат и важен въпрос от публиката относно качеството на обученията за служителите в Регионалните управления на образованието (РУО). Присъстващите изразиха мнение, че липсва ефективна подготовка за комуникация с директори и учители, а често бюрокрацията и натискът създават допълнителен стрес.

Г-н Асенов се съгласи с критиката.
Той заяви, че НЦПКПС предлага далеч качествени и практически насочени програми.

Силно участие и следващи стъпки

Лекцията предизвика голям интерес сред присъстващите, които активно се включиха в дискусията. Залата беше препълнена, а Клубът по приобщаващо образование доказа за пореден път своята роля в създаването на платформа за важни образователни теми.

Видеозапис от цялата среща може да намерите на YouTube канала на Педагогическия факултет: