Изберете страница

На 15.10.2025 г. бе проведено обучение от проф. д.н. Валери Стоянов в рамките на дейността на Клуба по психология и проекта Дуекос BG-RRP-2.004-0001-C01 Д 23 ПФ-014, Създаване и развитие на Център за психологически Център за иновативни интегративни модели на обучение със социално-асистивни роботи“ – RoboPsy с ръководител проф. дпн Майяна Митевска

 Проф. Стоянов представи основните концепции на ИИ – от дефиницията и практическите приложения (в здравеопазване, образование, социална работа) до обсъждането на неговите „светла“ и „тъмна“ страни, свързани с етични дилеми, рискове от пристрастия и потенциална зависимост от технологии.

Основна част от обучението беше посветена на социално-асистивните роботи – интелигентни системи, които подпомагат хора със специални нужди чрез социално взаимодействие. Бяха разгледани техните възможности при работа с деца с аутизъм, възрастни хора с деменция и в образователни среди, както и ефектите им върху мотивацията, вниманието, социалните умения и емоционалното развитие.

Проф. Стоянов акцентира върху етичните и методологични предизвикателства при изследването на взаимодействието човек–робот, включително въпросите за автономия, лични данни, доверие и въздействие върху човешката емпатия. Бяха представени примерни изследователски протоколи, включващи експериментални и корелационни дизайни, начини за измерване на поведенчески и емоционални реакции, както и тест за приемане на асистивни роботи при възрастни пациенти с когнитивни затруднения.

В заключение проф. Стоянов подчерта, че интегрирането на ИИ в психологията и социалната педагогика изисква интердисциплинарен подход, критична етика и активна научноизследователска дейност, каквато проектът Дуекос и Клубът по психология насърчават сред студентите и младите изследователи.