На 31 октомври 2025 г. Педагогическият факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ проведе традиционната си научна конференция „Креативност и наука в действие: мултидисциплинарни изследвания и обучение за бъдещето“. Форумът събра преподаватели, млади изследователи, докторанти и студенти от всички направления във факултета, за да представят научни резултати и практически модели, които вече намират приложение в образованието, психологията и социалната практика.
Официалното откриване беше в 1 аула на Нова сграда на Пловдивския университет. Конференцията беше открита с поздрав от името на Ректора на университета – проф. д-р Румен Младенов, поднесен от зам.-ректора проф. д-р Теменужка Йовчева. След това последва приветствие от декана на Педагогическия факултет проф. д-р Владимира Ангелова, която подчерта, че денят е „празник на знанието, сътрудничеството и академичния дух“, но и платформа за създаване на общи проекти, публикации и реални промени в педагогическата и социалната практика.
Проф. д-р Галин Цоков – доскорошен министър на образованието и науката и дългогодишен член на академичната общност на Педагогическия факултет – също отправи приветствие към участниците, като подчерта значението на прилагането на научните резултати директно в училищната среда. Поздравления поднесоха още проф. д.ф.н. Елена Николова – директор на филиала на ПУ в Смолян, и доц. д-р Маргарита Русева – декан на Факултета по икономически и социални науки, които акцентираха върху партньорството между факултетите и нуждата от свързани изследвания в социалните и образователните политики.
Пленарният доклад бе изнесен от проф. д.н. Иванка Мавродиева на тема „Съвременни тенденции и иновативни изследователски методи в науката на XXI век“. В рамките на доклада бяха разгледани съвременните подходи към научната комуникация, дигиталните канали за споделяне на знание, новите форми на академично партньорство и ролята на научните екипи в създаването на политики и практики, а не само на публикации.
В следобедната част конференцията премина в секционни заседания по пет научни направления: „Педагогика и управление на образованието“, „Психология“, „Социални дейности“, „Начална училищна педагогика“, „Предучилищна педагогика и актьорство за драматичен театър“. Работата по секции беше силно интерактивна и насочена не само към докладване на резултати, а към съвместно формулиране на проблеми и решения за образователната и социалната практика.
В секция „Психология“ се обсъдиха ключови теми от практиката: работата между поколенията в екипа; валидирането на нов български психодиагностичен инструмент; влиянието на „екранното време“ върху агресията при подрастващи; „вътрешното дете“ като терапевтичен подход; връзката между личната ефективност, безпомощността и нагласата за развитие. Разгледана беше и ролята на училищния психолог, включително използването на транзакционния анализ за превенция на конфликти. Участниците излязоха с конкретни идеи за работа в училищна, организационна и клинична среда.
В секция „Начална училищна педагогика“ се обсъдиха ролята на учителя като фасилитатор, STEM обучението в началните класове и смисленото използване на изкуствен интелект в час. Представени бяха подходи като проектно-базирано и игрово учене, дизайн мислене, ранно лидерство и методики за ограмотяване и правопис. Акцентът беше върху прилагането им в конкретен клас „тук и сега“, а не като абстрактни идеи. Участваха активно и студенти, което свърза подготовката във факултета с реалната училищна практика и постави основа за бъдещи съвместни изследвания.
В секция „Педагогика и управление на образованието“ бяха обсъдени иновации в обучението и актуални предизвикателства в управлението на училището. Докладите засегнаха: интерактивното обучение по чужд език; емоционалните затруднения в детска и тийнейджърска възраст; е-наставничеството в приобщаващото образование; конфликтите между учители и родители като шанс за партньорство; нуждата от адекватна сексуална грамотност при възрастните. Секцията завърши с идея за училището като среда за подкрепа, а не само контрол.
В секция „Педагогика и управление на образованието“ бяха обсъдени иновации в обучението и актуални управленски предизвикателства в съвременното училище. Докладите засегнаха интерактивното обучение по чужд език, емоционалните трудности в детска и тийнейджърска възраст, е-наставничеството в приобщаващото образование, конфликтите между учители и родители като шанс за партньорство, както и нуждата от адекватна сексуална грамотност при възрастните. Гости на секцията бяха Димитър Асенов, директор на НЦПКПС, Антоанета Ал-Хусари, заместник-директор на НЦПКПС, и проф. д.н. Иванка Мавродиева. Секцията завърши с идеята за училището като среда за подкрепа, а не само за контрол.
В секция „Социални дейности“ акцентът беше върху подготовката на бъдещите социални работници и връзката между социалната работа, психологията и образованието. Дискутирани бяха дигиталните компетентности, качеството на стажовете, работата с деца в риск, социалната работа през призмата на травмата, ролята на училищния психолог и влиянието на социалната политика върху семейството. Общото послание беше, че социалната работа все повече се мисли не само като грижа, а като превенция и подкрепа на средата.
В секция „Предучилищна педагогика и актьорство за драматичен театър“ фокусът беше върху ранното детско развитие, креативната педагогика и силата на изразните средства. Бяха представени теми като речевото развитие и качеството на езиковата среда в предучилищна възраст, играта като естествена форма на учене, възпитателният процес в детската градина, връзката между игра, театрализация и осмисляне на знанието, както и въвеждането на първи математически представи в разновъзрастови групи. Общото послание беше категорично: играта не е допълнение към обучението – тя е самото учене в тази възраст.
Денят завърши с тържествена вечеря в зала „Бендида“ на Гранд Хотел Пловдив, на която бяха поканени ръководителите на всички отдели и факултети на университета. Срещата премина в приятелска, весела и обединяваща атмосфера, в която академичната общност отпразнува успеха на конференцията. Този финал само потвърди основното послание на „Креативност и наука в действие“: Педагогическият факултет на Пловдивския университет е активно научно ядро с реален принос към училището, университета и социалните практики, а мостовете между педагогика, психология, социална работа и изкуства вече функционират като жива, споделена практика.
Всички снимки от събитието може да разгледате тук.