Изберете страница

Психология

Педагогически факултет

Проф. д-р Юрий Павлов Янакиев

Кабинет: стая 112

Телефон: 032/261-708

Email: ianakiev@uni-plovdiv.bg, youri.ianakiev@pfpu.bg

Проф. д-р Ю. Янакиев защитава магистърска степен (2000г.) и докторат (2006г.) с почетно отличие (summa cum laude) в Университета в По и региона на Адур – Академия Бордо, Франция. От 2009г. работи като преподавател в катедра „Психология“ на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Хабилитира се по „Социална психология“ през 2015г.

Ръководител е на катедра „Педагогика и психология“ към Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти. Директор на магистърските програми „Психология на управлението“ и „Училищна психология“. Ръководи Лабораторията по експериментална психология и невронауки (от 2022г.).

Води лекции, част от които на български, английски и френски език: Социална психология I и II част; Психолингвистика; Стрес и стратегии за справяне със стреса; Социално знание и поведение; Стрес и психично здраве; Мотивация и поведение; Психология на оптималното преживяване; Резилиънс. Преподава като гост лектор в Испания, Франция и Полша.

Участва в 6 международни и 13 национални проекта. Член е на Американската асоциация на психолозите: Дивизия 8: Общество за психология на личността и социалната психология; Дружеството на психолозите в България и Съюза на учените.

Проф. Янакиев е автор на 14 книги и над 50 студии и статии, част от които реферирани и индексирани. Интересите му са насочени към темите: стрес, бърнаут синдром, резилиънс, агресия, лидерство, мотивация, език и комуникация.

КНИГИ

  1. Янакиев, Ю. (2023) Диагностика на бърнаут синдром при педагогическите специалисти. Стратегии за справяне с бърнаут синдром на работното място. (Второ допълнено и преработено издание). Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, Пловдив, 193 стр. ISBN 978-619-202-836-7
  2. Янакиев, Ю. (2023) Лидерство и групово поведение: Наръчник за студенти. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски”. ISBN ISBN 978-619-202-837-4
  3. Ianakiev, Y.; Nikolov, N. et all. (2022) Teacher Resilience Toolkit enhancing teacher resilience to work-related stress and burnout. Plovdiv: Plovdiv University Publishing House (published in English, Bulgarian, Gernan, Italian, Greek languages) Chapters 1, 2, 3.
  4. Янакиев, Ю. (2021). Стрес и психично здраве: учебник за студенти. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“. ISBN 978-619-202-630-1. 103 стр. https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&product_id=222
  5. Янакиев, Ю. (2021) Агресия, насилие и просоциално поведение: университетско учебно пособие. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 117 стр. ISBN 978-619-202-633-2 https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&product_id=259
  6. Янакиев, Ю. (2021) Стрес и психично здраве: университетско учебно пособие. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“. ISBN: ISBN 978-619-202-634-9 https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&path=33_72&product_id=239
  7. Tzokov, G., Ianakiev, Y. et al. (2020). Innovations in Action: Research Analysis of the Exchange of Innovations in Bulgarian Education and the Change of School Culture. Plovdiv University Publishing House (in Bulgarian with an English abstract). SBN 978-619-202-567-0. http://booksinprint.bg/Publication/Details/696ca311-4d1e-4e2f-ad4a-38dae7181ec3
  8. Ianakiev, Y. (2020) Voyage sémiotique vers L’île du jour d’avant d’Umberto Eco. Plovdiv : Presses Universitaire Paisii Hilendarski. 252p. (in French with an English abstract) ISBN 978-619-202-601-1.
  9. https://drive.google.com/file/d/1FbErMgP1lQfEPetEz3goDE01lhIZM-hk/view
  10. Ianakiev, Y. (2016). Reading Comprehension: Information and Communication Technologies for Social Inclusion of People with Autism. Second Edition, Revised and Supplemented. Plovdiv: Plovdiv University Publishing House (in Bulgarian with an English abstract). ISBN 978-619-202-191-7 https://press.uni-plovdiv.net/index.php?route=product/product&path=33_72&product_id=126
  11. Янакиев Ю., (2014) Социална психология на комуникацията – учебник за студенти. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, 280 стр. ISBN 978-954-91472-9-2.
  12. Янакиев Ю. (2014) Презентация и самопрезентация – учебник за докторанти. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив. 159 стр. ISBN 978-954-423-988-6.
  13. Янакиев Ю., (2013) Разбиране при четене: информационните и комуникационни технологии в полза на социалната интеграция на хората с аутизъм. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, 200 стр. ISBN 978-954-423-882-7.
  14. Янакиев Ю., (2013) Комуникация и пространствено познание. УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, 167 стр. ISBN 978-954-423-834-6.

СТУДИИ

  1. Янакиев, Ю. и Щерев, Р. (2016) Био- и неврофийдбек методите в полза на личностното развитие на хората с увреждания чрез стимулиране на креативния им потенциал. В: сп. „Педагогика“, n. 8. София: Национално издателство за образование и наука „Аз Буки“, рр. 1070-1091. ISSN 1314–8540 (Онлайн) ISSN 0861–3982 (Печат) https://pedagogy.azbuki.bg/bg/pedagogics/lxxxviii-8-2016/#art05
  2. Янакиев, Ю. (2016) Поток и креативност: стратегии, методи и тенденции в изследването на състоянието на потока в творческия процес. В: Позитивна психология. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, с. 81-110. ISSN: 2534-9309

СТАТИИ

  1. Deneva, T.; Ianakiev, Y.; Keskinova, D. (2019) Burnout Syndrome in Physicians—Psychological Assessment and Biomarker Research. Medicina 2019, 55, 209. https://www.mdpi.com/1010-660X/55/5/209/htm https://www.mdpi.com/1648-9144/55/5/209/xml
  2. Deneva, T. and Ianakiev, Y. (2021) Evaluation of anxiety, depression and biological markers in health professionals with burnout syndrome. Folia Med (Plovdiv) 2021;63(1):122-8. doi: 10.3897/folmed.63.e55151. https://foliamedica.bg/article/55151/
  3. Златева, М., Янакиев, Ю. (2021) Педагогическа мултикултурна осъзнатост. апробиране на скала за изследване на учителски нагласи спрямо етнически различните деца в образованието. София: Педагогика, бр. 93, н. 2. ISSN 1314–8540 (Online) ISSN 0861–3982 (Print) https://pedagogy.azbuki.bg/pedagogics/pedagogyarticle/sadarzhanie-na-sp-pedagogika-2021-g/sp-pedagogika-knizhka-2-2021-godina-xciii/
  4. Deneva T., Ianakiev, Y. and Boykinova, O. (2022) Salivary mental stress biomarkers in COVID-19 patients. Front. Med. 9:999215. doi: 10.3389/fmed.2022.999215 https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2022.999215/full?&utm_source=Email_to_authors_&utm_medium=Email&utm_content=T1_11.5e1_author&utm_campaign=Email_publication&field=&journalName=Frontiers_in_Medicine&id=999215
  5. Енева, К.; Янакиев, Ю. (2023) Позитивно влияние на надеждата върху удовлетвореността от взаимоотношенията в двойката. Позитивна психология, 2023, бр. 10, стр. 3-20. ISSN 2534-9309
  6. Щерев, Р., Янакиев, Ю. (2022) Развитие на психологическия резилиънс чрез методите на вибро-акустичната стимулация (вас): прогностични и терапевтични стойности. Е-списание „Образование и развитие“. Бр. 10, 2022, стр. 78-91. ISSN 2603-3577
  7. Шипкалиева, М. и Янакиев, Ю. (2022) Изследване на влиянието на половите стереотипи върху лидерските стилове в съвременното българско семейство. Е-списание „Образование и развитие“, Бр. 9, 2022; стр. 167 – 183. ISSN 2603-3577
  8. Петров, Ю., Африканов, Л., и Янакиев, Ю., (2022) Оценка на инструментариум за диагностика и развитие на психологическия резилиънс за учители: резултати от международно проучване. Е-списание „Образование и развитие“, 2022; бр. 9. Стр. 159-166, ISSN 2603-3577.
  9. Енева, К.; Янакиев, Ю. (2022) Надеждата в училищна възраст – особености и потенциал за развитие. Е-списание „Образование и развитие“, 12.2022; бр. Стр. 69 – 77. ISSN 2603-3577
  10. Янакиев, Ю. (2021) Управление на психосоциалния дистрес и риска от суицид при онкологични пациенти с помощта на дистрес термометъра на националната всеобхватна мрежа за борба с рака. Е-списание „Образование и развитие“, 2021; бр. 7. Стр. 43-52, ISSN 2603-3577
  11. Янакиев, Ю. (2021) Подобряване на груповата динамика чрез прилагане на метода на мозаечната класна стая на Елиът Арънсън. Е-списание „Образование и развитие“. 2021; бр. Стр. 53-61. ISSN 2603-3577
  12. Янакиев, Ю. (2020) Ролята на общуването, привързаността и родителското отношение в детска възраст. В Психология на развитието, бр. 3, стр. 163-166. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, ISSN 1313-759X
  13. Янакиев, Ю. (2019) Креативност и психопатология в живота и творчеството на Салвадор Дали. В Казуси в психопатологията – 2-ра част, Пловдив: Издателска къща Лакс бук., стр. 848-852. ISBN: 978-619-189-121-4.
  14. Янакиев, Ю. (2019) Диагностика на бърнаут синдром и стратегии за превенция и справяне при педагогическите специалисти и социалните работници: актуални проекти и тенденции. В Научното наследство на Л.И. Божович и съвременната психология на образованието. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 33-43, ISBN 978-5-94051-145-8
  15. Ianakiev, Y. & Deneva T. (2018) Burnout Assessment in Bulgarian and Greek Health Professionals. In Scientific heritage of L. I. Bojovic and the contemporary educational psychology. pp.129-132. Moscow: Ed. of Psychologic Institute of the Russian Academy of Education and Moscow State University of Psychology and Education. ISBN: 978-5-94051-145-8
  16. Янакиев, Ю., Цоков, Г. и Кънева, О. (2018) Изследване на проявите на агресия и насилие сред учениците в българия за създаване на позитивна и безопасна училищна среда. В Детето и насилието през 21-ви век. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 67-90, ISBN 978-619-202-311-9
  17. Цоков, Г., Янакиев, Ю. и Кънева, О. (2018) Изследване на нагласите на училищното ръководство в България относно създаването на позитивна и безопасна училищна среда. В Детето и насилието през 21-ви век. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 45-67, ISBN 978-619-202-311-9
  18. Янакиев, Ю. и Щерев, Р. (2016) Диагностика и стимулиране на спортните постижения чрез методите на менталния тренинг и биофийдбек технологиите. В: Иновации и компетенции в образованието. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, рр. 484-495. ISSN 1314–8540 (Онлайн) ISSN 0861–3982 (Печат)
  19. Ianakiev, Y. & Stoyanova, K. (2015) Clinical Evaluation of OpenBook – a New Software Technology for Simplifying Documents and Texts for People with Autism Spectrum Disorders. In: Social Competencies, Creativity and well-being. Plovdiv: University Publishing House “Paisiy Hilendarski“, pp. 147-160. ISBN 978-619-202-023-1
  20. Янакиев, Ю. (2016) Артистична креативност и личностно развитие: автопортретите на Рембранд като визуална автобиография. В: Иновативни педагогически технологии за личностно развитие чрез художествено-творчески дейности, Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, стр. 147-160. ISBN 978-619-202-100-9
  21. Янакиев Ю. (2016) Изследване на ефекта на звуковото превъзходство чрез паметово възпроизвеждане. В Психология на развитието. Пловдив: Университетско издателство “Паисий Хилендарски”, Бр. 2, pp. 76-86. ISSN 1313-759X
  22. Янакиев, Ю., Атанасова, Е. и Иванова, Р. (2017) Изследване на психосоциалния дистрес при онкологични пациенти на оперативен етап на лечение. В: Осми национален конгрес по психология. София: Продуцентски център ЛМ ООД, стр. 790-803. ISBN: 978-954-91472-
  23. Янакиев Ю. (2014) „Изследване на нагласите за афилиация на студентите и кандидат-студентите“ в Образование, общество, личност, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив.
  24. Ianakiev, Y. (2013),’Overcoming obstacles to reading comprehension in people with autistic spectrum disorders’, in Reading and Dyslexia (Proceedings of the International Conference on Reading and Dyslexia), Logopedic Centre ‘Romel’ PH, Albena, Bulgaria, 27 May – 2 June. ISBN 978-954-9458-19-0.
  25. Янакиев, Ю. и Танева, Н. (2014) „Изследване на социалните нагласи и готовността за добро родителстване на родителите и учителите от детските градини“. в сборник от VII Национален конгрес по психология, София, Продуцентски център ЛМ Плюс ЕООД, стр. 476-491. ISBN: 978-954-91472-9-2
  26. Янакиев Ю. (2013) „Увод в психологията на средата – историческа перспектива и знакови изследвания“. в Приложна психология в България (Специална, Клинична, Социална, Съдебна), УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, Бр. 1, 2013 г., стр. 92-105, ISSN 1313-7581.
  27. Янакиев, Ю., Сивакова, В. (2011) „Идентичността на Винсент ван Гог в светлината на неговите автопортрети”, в Персонална и национална идентичност и социална среда, част II, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, pp. 17-34, ISBN 978-954-423-698-4.
  28. Янакиев, Ю. (2010) „Проксемични аспекти на невербалната комуникация”. в Научни изследвания, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив; стр. 66-82, ISBN 978-954-423-658-8.
  29. Янакиев, Ю. (2014) ‘Improving reading comprehension and social skills in people with high functioning autism’ („Подобряване на разбирането при четене и социалните умения на хората с високофункциониращ аутизъм“), в Психология и общество, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив. ISBN 978-954-423-991-6 (приета за публикация с рецензия – под печат).
  30. Ianakiev, Y. (2014) ‘Bibliographical research in regards to specific obstacles that could affect reading comprehension for people with autism spectrum disorders‘ („Библиографско изследване на специфичните пречки в разбирането при четене пред хората с разстройства от аутистичния спектър“). в Психологията – традиции и перспективи, УИ „Неофит Рилски“, Благоевград, стр. 97-101, ISSN 1314-9792.
  31. Ianakiev, Y. (2014) ‘Development of language technologies for detection and removal of semantic obstacles (polysemy) to reading comprehension’ („Разработване на езикови технологии за детекция и отстраняване на семантични пречки (полисемия) в разбирането при четене“). в Психологията – традиции и перспективи, УИ „Неофит Рилски“, Благоевград, стр. 92-96, ISSN 1314-9792.
  32. Ianakiev, Y. (2014) ‘Psychosocial support for People with High-functioning Autism: New Strategies for Improving Reading Comprehension’ („Психосоциална подкрепа за хората с високофункциониращ аутизъм : нови стратегии за подобряване на разбирането при четене“). в Перспективи в образованието, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, стр. 205-214, ISBN 978-954-423-942-8.
  33. Янакиев Ю., (2014) „Стимулиране на познавателната активност на учениците в учебния процес, чрез пространствена мобилност на учителя“. в Мотивацията в работата на учителя, ZS consult, Варна, стр. 123-129.
  34. Янакиев Ю., (2013) „Изследване на паравербалните характеристики в образователния дискурс“. в Comparative Education at Universities World Wide, Vol. 11; Bulgarian Comparative Education Society & Ljubljana University Press, Faculty of Arts, Sofia, стр. 368-375. ISBN 978-954-92908-2-0.
  35. Янакиев Ю., (2013) „Интерактивната дистанция като фактор за стимулиране на учебния процес“, в Приложна психология и социална практика, УИ на Варненски свободен университет, Варна, стр. 342-356. ISSN 1314–0507
  36. Янакиев Ю. (2013) „Човекът и неговата пространствена идентичност: структуриране, организация и трансформация на представата за територия, лично пространство и свободни зони“. в Приложна психология – Специална, Клинична, Социална, Съдебна, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, Бр. 1, 2013 г. , стр. 129-139, ISSN 1313-7581.
  37. Янакиев, Ю. (2013) „Психосоциални измерения на комуникативните пространства“. в ДНИ НА НАУКАТА – 2012, УИ на ВТУ, Велико Търново, стр. 412-419, ISSN 1314-2283.
  38. Янакиев, Ю. (2013) „Изграждане на комуникативни мрежи посредством теорията за малките йерархични светове (Hierarchical Small Worlds).“ в ДНИ НА НАУКАТА – 2012, УИ на ВТУ, Велико Търново , стр. 420-429, ISSN 1314-2283.
  39. Янакиев Ю., (2012) „Високите технологии в полза на аутизма: създаване на специализиран софтуер за улесняване разбирането при четене чрез конвертиране и адаптация на текста“. в Съвременното образование: стратегии, направления, ценности, УИ „П. Хилендарски”, стр. 229-240, Пловдив, ISBN: 978-954-423-827-8.
  40. Янакиев Ю., Йорданова И., (2012) „Изследване ефекта на визуалното превъзходство при обучение на чужд език“. в Традиции, посоки, предизвикателства, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, стр. 274-282, ISBN 978-954-8767-41-5.
  41. Йорданова И., Янакиев Ю., (2012) „Когнитивни принципи и насоки за визуализация на текста в помощ на чуждоезиковото обучение“. в Традиции, посоки, предизвикателства, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, рр. 283-291, ISBN 978-954-8767-41-5.
  42. Янакиев, Ю. (2012) „Една картина струва колкото десет хиляди думи“: теорията за двойното кодиране (Dual Coding Theory) в полза на чуждоезиковото обучение“. в Известия на съюза на учените, Том 21 – 2012г., София, Изд. БМ-Трейд, стр. 146-151, ISSN 1311 2864.
  43. Янакиев Ю., (2012) „Психологически теории и актуални научни перспективи в полза на разбирането при четене у хора с разстройства от аутистичния спектър“. в Педагогическото образование – кариерийно развитие и работоспособност, Бургас, Изд. „Център за психосоциална подкрепа”, стр. 251-256, ISBN: 978-954-92349-9-2.
  44. Янакиев, Ю. (2012) „Теориите за знака в ерата на глобалните комуникации – тенденции и иновации в образователната практика“. в Известия на съюза на учените, Том 21 – 2012г., Изд. БМ-Трейд, София, стр. 151-156, ISSN 1311 2864.
  45. Янакиев Ю., Янева, В. (2012) „Разбиране на конвенционалната метафора при деца с нарушения от аутистичния спектър.“ в Образование и технологии – иновации в обучението и познавателното развитие, бр. 3/2012, Бургас, стр. 171-181, ISSN 1314-1791.
  46. Янакиев Ю., Янева, В. (2012) „Психолингвистични аспекти на разбирането при четене у деца с разстройства от аутистичния спектър: интерпретация на местоимения и фигуративна реч.“ в Образование и технологии – иновации в обучението и познавателното развитие, бр. 3/2012, Бургас, стр. 182-192, ISSN 1314-1791.
  47. Янакиев, Ю. (2011) „Въздействие на илюстрациите върху паметта за постигане ефекта на визуалното превъзходство (picture superiority effect)”. в Българско списание по психология, София, стр. 38-43, ISSN 0861-7813.
  48. Янакиев, Ю. (2011) „Виртуални, информационни и медийни комуникативни пространства: към въвеждане на мултикодова информация в образователната практика”. в Педагогическата среда в университета като пространство за професионално личностно развитие на бъдещия специалист, том I, изд. „Екс-прес”, Габрово, стр. 126-132, ISBN 978-954-490-244-5.
  49. Янакиев, Ю. (2011) „Психосемиотика на педагогическата интеракция – изследване на невербалните и паравербални параметри на дидактическото пространство и език”. в Образованието в информационното общество, София, стр. 266-275. ISSN 1314-0752.
  50. Янакиев, Ю. (2011) „Психологически корелации между понятията контрол, самоконтрол и превенция в контекста на съвременните форми на поведенчески коректив”. в Психологически, интердисциплинарни и мултиплициращи аспекти на пенитенциарната система. Съвременни практики за работа с правонарушители, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив; стр. 4-8, ISBN 978-954-423-681-6.
  51. Янакиев, Ю. (2010) „Възможности за въвеждане на система за проксемичен анализ в контекста на педагогическата комуникация.”, в Научни изследвания, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив; стр. 48-56, ISBN 978-954-423-658-8.
  52. Янакиев, Ю. „За научния статус на семиопедагогиката” (2009), в Научни изследвания, УИ „П. Хилендарски”, Пловдив, стр. 77-83. ISBN 978-954-423-494-2.