Изберете страница

Педагогика и управление на образованието

Педагогически факултет

д-р Марияна Валентинова Бизова-Георгиева

Асистент

Кабинет: стая 320

Телефон: 032/261-814

Email: mbizova@uni-plovdiv.bg

Научни интереси – области:

  • Управление на образованието
  • Компетентностен подход и компетентностни модели
  • Иновации в образованието
  • Професионална квалификация на педагогическите специалисти
  • Социално-емоционално образование

Лекционни курсове в бакалавърски и магистърски програми:

  • Атестиране на педагогическите специалисти
  • Кариерно ориентиране на деца и ученици със специални образователни потребности
  • Лидерство в образованието
  • Организация на дейностите в учебния ден
  • Организация и управление на дейностите в образователните институции
  • Педагогика
  • Професионален статут на педагогическите специалисти
  • Социално – емоционално развитие и учене
  • Управление и участие в образователни проекти

Участие в научни проекти:

  • 2019-2025, Национална програма „Иновации в действие“ на МОН – част от екипа за изготвяне на научноизследователски анализ на резултатите от реализираните иновации и обмен на иновации между училищата, съгласно договор с ПУ „Паисий Хилендарски“, ДКПРПС;
  • 2024-2025, Проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение”, финансиран по Програма „Образование“ 2021-2027, съфинансиран от Европейския съюз, Дейност 3, 6 и 9.1 – експерт по техническото изпълнение в Национална търговска гимназия – гр. Пловдив. 
  • 2023-2025, Процедура BG-RRP-1.015 „Училищна STEM среда“, договор № BG-RRP-1.015-0928-C01 по Национален план за възстановяване и устойчивост1 (НПВУ), Стълб „Иновативна България“, Компонент 1: „Образование и умения“, Инвестиция 1 (C1.I1): „Центрове за НТИМ и иновации в образованието“, Компонент: „Училищна STEM среда“ – експерт комуникация с УО и финансово-техническо отчитане в профила за електронно отчитане на Договора с Национална търговска гимназия – гр. Пловдив;
  • 2022-2023, Проект „GREEN SCHOOLS” по програма „Еразъм+“ № 2021-1-BG01-KA220-SCH-000023647 – изследователска дейност с фокус върху пилотирането и апробирането на методологията по Проекта;
  • 2020-2021, Проект “Ко-обучение в онлайн среда”, финансиран от Фондация “Америка за България” в рамките на програма “Следващите 10 – в подкрепа на значими идеи през следващите 10 години” в България, реализиран в ОУ „Яне Сандански“, град Пловдив – част от научно-изследователския екип.

Дисертационен труд

Тема: „Компетентности на училищния директор“, 2018, докторска програма „Управление на образованието“, Област на висшето образование: 1. Педагогически науки, Професионално направление: 1.1. Теория и управление на образованието, научен ръководител: проф. дпн Пламен Радев Иванов

Научни публикации

  1. Бизова, М. (2016). Компетентност, компетентностен подход и разработване на компетентностни модели. Национално издателство за образование и наука „Аз Буки“, научно списание „Педагогика“, брой 88, книжка 1, 2016 год., стр. 119 – 136, ISSN 0861-3982 (print), ISSN 1314-8540 (online)
  2. Бизова-Георгиева, М. В., (2017). Компетентности на българския училищен директор и учител – изследване на родителското мнение. УИ „Паисий Хилендарски“, научно списание „Докторантски изследвания“, 2016, брой 3, стр. 5 – 21, ISSN 2367-7309
  3. Бизова-Георгиева, М. В. (2017). Примерен компетентностен модел на училищния директор, изд. Образование, сп. Организация и управление на училището и детската градина, брой 2, март – април 2017 г., стр. 13 – 45, ISSN 1312-3181
  4. Бизова-Георгиева, М. В. (2018). Целеви подход за оценка на професионалната компетентността на училищния директор, изд. Образование, сп. „Предучилищно и предучилищно образование: управление-възпитание-обучение“, брой 5 (септември-октомври), ISSN 2535-0692
  5. Бизова-Георгиева, М. В. (2018) Компетентности на училищния директор: проучване на учителското мнение, УИ „Паисий Хилендарски“, научно списание „Докторантски изследвания“, брой 4, ISSN 2367-7309
  6. Цоков, Г., Иванова, Г., Янакиев, Ю, Бизова, М., Димитрова, Д., Овчарова, К., Африканов, Л., Ангелов, А., и Николов, Н. (2020) Иновации в действие. Научноизследователски анализ на обмена на иновациите в българското образование и промяна на училищната култура. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 2020. ISBN 978-619-202-567-0
  7. Левтерова, Д., Цоков, Г., Бизова, М. & Бозова, М. (2021). Изследване на удовлетвореността от прилагането на моделите за съвместно преподаване в онлайн среда и анализ на спецификата на тези модели. В: Наръчник за реализиране на съвместно преподаване (co-teaching) в онлайн среда. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“. 55 – 73 стр. ISBN 978-619-202-720-9
  8. Цоков, Г., Левтерова, Д., Бизова, М. & Бозова, М. (2021). Емпирични изследвания на съвместното преподаване, включително и в онлайн среда. В: Наръчник за реализиране на съвместно преподаване (co-teaching) в онлайн среда. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“. 31 – 55 стр. ISBN 978-619-202-720-9. 

Забелязани цитирания:

Бизова, М. (2016). Компетентност, компетентностен подход и разработване на компетентностни модели. Национално издателство за образование и наука „Аз Буки“, научно списание „Педагогика“, брой 88, книжка 1, 2016 год., стр. 119 – 136, ISSN 0861-3982 (print), ISSN 1314-8540 (online):

  1. Алексова, Д., 2017, „Прилагане на интегриран подход при обучението по туризъм, включващ компетентностен модел и интердисциплинарно обучение чрез преживяване“. Издателство на МВБУ-Благоевград, ISBN 978-954-9432-75-1
  2. Марков, А., 2017, дисертационен труд „Ефикасност на фасилити мениджмънта в контекста на прилагани модели за управление на човешките ресурси“, СУ „Св. Климент Охридски“, град София
  3. Михова, М., 2018, „Учебната дисциплина „педагогика” в контекста на съвременните изисквания за подготовка на учители“, сборник Професионалната подготовка на студенти от педагогически специалности, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий”, 2018, ISBN 978-619-208-140-9
  4. Тасина, В., 2018, дисертационен труд „Усъвършенстване на моделите и методите за компетентностно базирано обучение в условията на икономика на знанието“, Лесотехнически университет – София
  5. Ганчева, З., 2019, „Прилагане на компетентностния подход в обучението по митнически контрол“, Списание „Диалог“ на СА „Д. А. Ценов“, гр. Свищов, бр. 2, 2019, ISSN: 1311-9206
  6. Пенкова, Р., 2020, „Театралнопедагогическото взаимодействие като основа на анимативния подход в образователния процес по български език и литература в началното училище“, книга, издателство „АСТАРТА“, алтернативен идентификатор:  978-954-350-285-1
  7. Георгиева, С., 2022, „Управление на качеството на образование в контекста на компетентностния подход“, УИ на Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“, ISBN (print) 978-619-201-556-5,  ISBN (on-line) 978-619-201-711-8
  8. Василева – Петрова, Н., 2022, дисертационен труд „Компетентностни модели на работещите с деца в резидентни услуги“, ПУ „Паисий Хилендарски“, град Пловдив
  9. Цветанова, Й., 2022, монография „Професионален профил и подготовка на специализирания възпитател във франция“, Издателство БОН – Благоевград, Благоевград, 2022, ISBN 978-954-395-299-1
  10. Кръстева, А., 2022, „За компетентността в образованието – актуални ракурси“ , Педагогическо списание на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, бр. 1, 2022, DOI: 10.54664/MGOI9285
  11. Цветанова, Й., 2023, „Формиране на компетентност за палиативна грижа в обучението на студенти за социална работа“, списание KNOWLEDGE – International Journal, Vol.59.1, ISSN 1857-923X (for e-version), ISSN 2545 – 4439 (for printed version)
  12. Коджаилиева, Р., 2023, „Провеждане на симулации в учебния процес за формиране на знания и компетентности за учениците от начален етап“, списание KNOWLEDGE – International Journal Scientific Papers Vol. 58.2, ISSN 1857-923X (for e-version), ISSN 2545 – 4439 (for printed version)
  13. Бонева, И. 2025, „Учителите към приобщаващото образование -как се формират и как се променят? Или за дългия път от съпротива към овластяване и защо това е важно“, Университетско издателство Тракия прес,  ISBN: 978-954-338-270-5